Startuje inkubator morski. „Port musi być konkurencyjny, żeby przetrwać. Trzeba wdrażać innowacje”

Jak wprowadzić innowacyjność w trójmiejskich portach, co zrobić, by były bardziej konkurencyjne? Będzie to sprawdzał inkubator morski, który wystartuje w Gdańsku w przyszłym roku.

Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER, Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA i Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego podpisały porozumienie, które rozpocznie pracę nad programem wspierającym młode firmy. Docelowo będzie to program opracowany wyłącznie dla projektów z rozwijającej się intensywnie branży morskiej.

INSPIRACJĄ JEST ROTTERDAM

– Dopiero jak się pozna, jak funkcjonuje branża morska, można szukać małych usprawnień, które przyniosą dużą wartość biznesową. Sprawdziłam, że są cztery takie miejsca na świecie, gdzie startupy łączą się z branżą morską i ktoś próbuje to animować. Najbliżej nas jest Rotterdam. To była nasza inspiracja – mówi Małgorzata Jasnoch, prezes Inkubatora Przedsiębiorczości STARTER, który będzie koordynował prace.

„MARZY MI SIĘ PORT ZDYGITALIZOWANY”

Projekt współtworzy Zarząd Morskiego Portu Gdańsk. – Młode firmy stworzą konkretne rozwiązania wynikające z potrzeb przemysłu portowo-logistycznego. Jesteśmy niezwykle ciekawi, jaki będzie efekt współpracy. Naszym celem jest wdrażanie najlepszych projektów. My zajmujemy się zarządzaniem nieruchomościami na obszarze portu. Sam teren to nie jedyny produkt, który sprzedajemy. To także prąd czy woda. Chcemy mieć indywidualne spomiarowane źródła odbioru. Marzy mi się port zdygitalizowany, czyli żeby zostały opracowane mapy cyfrowe, na nie naniesione budynki. Byśmy mogli analizować poszczególne koszty i przypisywać je do obiektów oraz mieć informacje o przychodach, jakie budynki generują – mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

„PORT MUSI BYĆ KONKURENCYJNY, ŻEBY PRZETRWAĆ”
 
– Port musi być konkurencyjny, żeby przetrwać. Trzeba poprawiać ofertę, wdrażać innowacje, optymalizować koszty. Branża potrzebuje nowych pomysłów, by dostarczać paliwa do zmiany – mówi prezes Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego Alan Aleksandrowicz. – To temat bardzo szeroki. Dotyczy też na przykład inteligentnego zarządzania komunikacją wokół portów. W poniedziałek mamy przecież protest kierowców przy terminalu DCT. Co chwilę pojawiają się problemy, które trzeba rozwiązać.

Joanna Stankiewicz/puch

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj