Tego miejsca nie lubią kierowcy, rowerzyści i piesi. Wiadomo, kto przebuduje skrzyżowanie w centrum Gdyni

Wiadomo, kto wykona przebudowę jednego z najbardziej newralgicznych skrzyżowań w mieście. Rozstrzygnięto właśnie przetarg na rozbudowę splotu ulic Dworcowej, Podjazd i 10 Lutego. Zwyciężyła w nim Firma Budowlano-Drogowa MTM. Początek prac jeszcze w te wakacje.

Skrzyżowanie ulicy 10 Lutego z ulicami Dworcową i Podjazd położone jest w samym centrum miasta – tuż nieopodal dworca Gdynia Główna. Miejsce to niejako pełni funkcję „bramy” łączącej wschodnią i zachodnią część Śródmieścia.

DIAMETRALNA PRZEBUDOWA

Dotychczasowa organizacja ruchu w tym miejscu odbywa się bez sygnalizacji świetlnej, a sam teren skrzyżowania ograniczony jest istniejącą zabudową, terenami kolejowymi położonymi na nasypie i wiadukcie oraz skarpą. Sprawia to, że konfiguracja jezdni nastręcza kierowcom samochodów i jednośladów wielu problemów, szczególnie podczas komunikacyjnego szczytu. W miejscu tym nie raz dochodziło do stłuczek i wypadków. Jeszcze tego lata rozpoczną się prace związane z jego diametralną przebudową.

Nowy projekt skrzyżowania jest już gotowy, ale czekał na wykonawcę. – Pierwszy, zeszłoroczny przetarg, ze względu na ryzyko przedłużających się protestów, postanowiliśmy unieważnić – tłumaczy wiceprezydent Gdyni Marek Stępa. – Drugie podejście pozwoliło jednak na sprawny wybór firmy, która podejmie się tego niełatwego zadania. W przetargu zwyciężyła Firma Budowlano-Drogowa MTM, proponując najlepsze warunki realizacji remontu. Rozpocznie się on jeszcze tego lata i potrwa maksymalnie 45 tygodni. Całkowity koszt przebudowy wyniesie ponad 20 milionów złotych – dodaje.

ZMIANY DLA WSZYSTKICH

Jak pisze portal gdynia.pl, rozbudowa skrzyżowania oznaczać ma nową jakość dla kierowców, rowerzystów i pieszych. Zmieni się jego geometria, a ruch samochodów będzie odbywał się w dużo czytelniejszy sposób, powstanie sygnalizacja świetlna i dodatkowe pasy ruchu. Pojawią się rozwiązania dedykowane rowerzystom, m.in. zamiana chodnika na ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż ul. Podjazd w kierunku ul. Morskiej. Dodatkowo, razem z pieszymi, będą mogli oni korzystać z nowej kładki łączącej aleję 17 Grudnia z ul. Dworcową.

BĘDĄ UTRUDNIENIA

Trzeba jednak pamiętać, że okres remontu będzie dość uciążliwy. – Jednym z kluczowych kryteriów przetargu (zaraz po cenie) był czas wyłączenia z ruchu jezdni ul. Podjazd. Zwycięska firma wprowadzi zamknięcia odcinków jezdni, zwężając je do jednego pasa w każdą stronę, łącznie na maksymalnie 60 dni. Okres ten może być rozłożony w czasie. W tym momencie nie ma jednak dokładnego harmonogramu realizacji robót, o wszystkich zmianach będziemy informować mieszkańców na bieżąco. Ze względu na centralne położenie skrzyżowania miasto nie zgodziło się na całkowite wyłączenie z ruchu jezdni ul. Podjazd mimo, że ten zabieg skróciłby czas remontu – komentuje wiceprezydent Marek Stępa.

Do przetargu stanęły dwie firmy – Eurovia Polska SA oraz Firma Budowlano-Drogowa MTM, która ostatecznie wygrała postępowanie. Kryteria oceny ofert to cena (60 proc.), okres dopuszczenia do ruchu jezdni ul. Podjazd z nową nawierzchnią łącznie z warstwą ścieralną (15 proc.), łączny okres zamknięcia jezdni ul. Podjazd (10 proc.), okres udzielonej gwarancji i rękojmi (5 proc.), okres wykonania (5 proc.) raz ryzyko poniesienia kosztów wykonania robót dodatkowych (5 proc.).

Lista najważniejszych prac w ramach rozbudowy skrzyżowania to:

– przebudowa nawierzchni ulic 10 Lutego, Dworcowej i Podjazd,
– budowa kładki pieszo-rowerowej wraz z oświetleniem i odwodnieniem,
– budowa ronda rowerowego przy budynku dworca kolejowego oraz ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ul. Podjazd i Morskiej (wraz z podcięciem przyczółku wiaduktu kolejowego),
– budowa zatoki taxi i wjazdów na posesje w ul. Morskiej,
– przebudowa sygnalizacji świetlnej,
– przebudowa skarpy nasypu kolejowego,
– zmiana lokalizacji słupów trakcji trolejbusowej,
– rozszerzenie i korekta oświetlenia ulicznego i ścieżki rowerowej,
– zintegrowanie skrzyżowania z systemem TRISTAR,
– zmiany w elementach małej architektury,
– wycinka zieleni i nowe nasadzenia.

Dodatkowo, w rejonie skrzyżowania występuje skomplikowana sieć uzbrojeń: sieć wodociągowa, gazowa, kanalizacja deszczowa i sanitarna, sieci telefoniczne kablowe i kanalizacji teletechnicznej, elektroenergetycznej oraz sieć trakcyjna trolejbusowa. Wykonawca zobowiązany jest także do ich przebudowy.

Jeżeli w trakcie trwania remontu nie pojawią się nieplanowane przestoje w pracy (spowodowane np. nieodpowiednią pogodą), przebudowa skrzyżowania powinna zakończyć się przed sezonem letnim 2018.

źródło: gdynia.pl

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj