Nie tylko Podwale Przedmiejskie. Będą przejścia dla pieszych przy dworcu i przy Bramie Wyżynnej

Gdańsk wychodzi z tuneli i buduje przejścia naziemne. Do realizacji zbliża się zapowiadana inwestycja na Podwalu Przedmiejskim, czyli budowa kilku przejść dla pieszych. Nowością są pomysły na przejście na Podwalu Grodzkim, które połączy dworzec kolejowy z City Forum oraz przejście z okolic Bramy Wyżynnej w kierunku budowanego Forum Gdańsk.

Już w czerwcu przyszłego roku otwarte zostanie pierwsze przejście dla pieszych na Podwalu Przedmiejskim na wysokości ulicy Chmielnej. Kolejne – na wysokości ulic: Słodowników, Łąkowej, Żabi Kruk, Elbląskiej do Długich Ogrodów powstawać będą w kolejnych miesiącach. Dokumentacja jest już gotowa, teraz miasto szykuje się do ogłoszenia przetargu i realizacji inwestycji.

Z BRAMY WYŻYNNEJ DO FORUM GDAŃSK

Rewolucją ma być przejście dla pieszych poprowadzone z Bramy Wyżynnej w kierunku Forum Gdańsk i umożliwiające wejście na przystanki tramwajowe. Rozważano kilka wariantów, ale w końcu zdecydowano się na jedną koncepcję.

– Taka inwestycja będzie się wiązać ze zmianami w geometrii jezdni – zaznacza Tomasz Wawrzonek z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. – Przejście powstanie niedaleko skrzyżowania z ulicą Bogusławskiego. Jednocześnie nie chcemy osygnalizowywać przejścia i przejazdu przez torowisko. Chcemy uniknąć takiej sytuacji, żeby pieszy musiał dodatkowo zatrzymywać się przed torowiskiem. Mamy pozytywne doświadczenia choćby z ulicy Kartuskiej, gdzie istnieje sygnalizacja ostrzegawcza „uwaga tramwaj”. W związku z budową przejścia analizujemy możliwość zawężenia pasów ruchu dla samochodów do trzech metrów. Nie jest to sytuacja nadzwyczajna, bo pasy takiej szerokości są choćby w ciągu ulicy Grunwaldzkiej. Pozwoli to poszerzyć peron tramwajowy o dodatkowe dwa metry. Z drugiej strony pozwala wygospodarować ciąg pieszy od tego przejścia wzdłuż wyjścia z tunelów o szerokości dwóch metrów – wyjaśnia.

 

 

 

– Jednocześnie mamy jeden priorytet. Na pewno nie będziemy ograniczać przystanku tramwajowego tak, żeby parkował tu jeden skład tramwaju. Przystanki muszą być odpowiednie na dwa składy tramwajów – dodaje Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska. W związku z tym przystanki będą musiały być przesunięte w kierunku Huciska.

POMYSŁ OD MIESZKAŃCÓW

Urzędnicy pracują również nad stworzeniem przejścia dla pieszych na Podwalu Grodzkim z dworca kolejowego w kierunku City Forum. Domagają się tego sami mieszkańcy, bo podobny projekt zgłoszono również w tegorocznej edycji Budżetu Obywatelskiego.

W styczniu powinien nastąpić etap projektowania przejścia z Bramy Wyżynnej w kierunku Forum Gdańsk. Z kolei inwestycja na wysokości dworca PKP jest w tej chwili na etapie koncepcji.

 

Ewelina Potocka/mili

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj