Dobry wynik Gdańska, ale są też powody do narzekań. NIK publikuje raport o reklamach w przestrzeni miejskiej

nik gdansk

Ponad tysiąc reklam w pasie drogowym, a blisko 60 procent z nich – nielegalne lub niezgodne z planem. Tak wyglądają wyniki po ogólnopolskim badaniu NIK.

Najwyższa Izba Kontroli opublikowała raport, w którym podsumowuje zmiany w kwestii wywieszania reklam. Ogólny wniosek jest bardzo pozytywny – kontrolerzy stwierdzili, że w każdym sprawdzanym mieście widać poprawę estetyki.
NIK rozumie, że uporządkowanie przestrzeni publicznej to proces długotrwały i rozłożony w czasie, wymagający dużego zaangażowania i konsekwencji ze strony jednostek samorządu terytorialnego. Aby poprawić wygląd miast ich władze powinny działać jednocześnie w kilku obszarach takich jak: tworzenie i zapewnienie funkcjonowania parków kulturowych, ustalenie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, odpowiednie zarządzanie pasem drogowym, nadzór konserwatorski nad wydawaniem zezwoleń na umieszczanie reklam na zabytkach wpisanych do rejestru oraz od września 2015 r. wprowadzanie uchwały krajobrazowej – czytamy w raporcie.

Wśród kontrolowanych miast znalazł się Gdańsk. NIK po oględzinach ponad tysiąca reklam stwierdził, że 58 proc. z nich umieszczono w pasie drogowym nielegalnie (bez zezwolenia) lub niezgodnie z warunkami decyzji – najwięcej w Zakopanem (97 proc.) i Wrocławiu (84 proc.), a najmniej właśnie w Gdańsku – 17 proc.

Źródło: NIK

 

Kontrolerzy podkreślili również, że we wszystkich kontrolowanych miastach nieskuteczny był nadzór konserwatorski w zakresie umieszczania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych na zabytkach wpisanych do rejestru. „Wojewódzcy, albo miejscy konserwatorzy zabytków nie korzystali z uprawnień i narzędzi przewidzianych w ustawie o zabytkach. Ponadto wydawane przez nich pozwolenia nie uwzględniały postanowień prawa miejscowego, tj. uchwały o utworzeniu parku kulturowego oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. W wyniku przeprowadzonych, w ramach kontroli oględzin, którym poddano łącznie 166 zabytków, stwierdzono, że na jednym zabytku znajdowały się średnio dwie nielegalne reklamy” – czytamy na stronie NIK.

 

Pełen raport NIK można przeczytać tutaj:

 

 

 

mili

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj