Nawet 19 terminali przeładunkowych może powstać w całym kraju. Wzorem Hamburg, Antwerpia i Rotterdam

Terminale będą one zapleczem logistycznym dla portów w Gdańsku, Gdyni i Świnoujściu. W środę w Gdańsku podczas Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2018 przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdynia i Polskich Kolei Państwowych podpisali list intencyjny w sprawie rozwoju intermodalnych terminali przeładunkowych. – List dotyczy współpracy portu i kolei w zakresie budowy intermodalnych terminali na terenie całego kraju. Do tej pory port kojarzył się z węzłem transportowym i logistycznym. Teraz możemy mówić o tym, że będziemy tworzyć całe łańcuchy logistyczne, czyli łączyć linie kolejowe bezpośrednio z portem, zbierając czy rozwożąc towary po całym kraju. Port w Gdyni osiągnął w ubiegłym roku rekordowe wyniki. Z wyliczeń Krajowej Administracji Skarbowej wynika, że towary, które przeszły w ubiegłym roku przez nasz port, przyniosły budżetowi państwa ponad 6 i pół miliarda złotych. Stąd nasza troska o to, by jak najwięcej towarów przez polskie porty przechodziło – mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

EUROPEJSKIE PORTY WZOREM

Grupa PKP wytypowała 120 nieruchomości pod potencjalne terminale intermodalne i centra logistyczne.

– Wzorujemy się na europejskich portach: Hamburgu, Antwerpii czy Rotterdamie. Zależy nam na powiązaniu naszych portów morskich z portami śródlądowymi, terminalami, centrami logistycznymi, strefami ekonomicznymi. Szacujemy, że możemy wybudować w naszych lokalizacjach 19 dodatkowych terminali. Koszt inwestycji to około 1,5 miliarda złotych. Myślimy też szerzej o powiązaniu portu z państwami Europy Środkowo-Wschodniej, na przykład z Rumunią czy Ukrainą. Zapewne w maju PKP i port w Gdyni podpiszą porozumienie o platformie logistycznej grupującej najważniejsze centra, np. śląskie czy wielkopolskie centra logistyczne i porty morskie. Już mamy podpisane umowy z potencjalnymi inwestorami, na przykład z Pocztą Polską, miastem Rybnik, miastem Konin. Trwają prace w sprawie podpisania listu intencyjnego ze Śląską Specjalną Strefą Ekonomiczną. Jesteśmy przed konsultacjami z portem Szczecin-Świnoujście. Mam nadzieję, że dołączy się także port w Gdańsku – mówi Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP SA.

Koszt inwestycji to półtora miliarda złotych. Terminale intermodalne mają powstać do 2030 roku.

Joanna Stankiewicz/mich

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj