Jak kupować karpia, żeby nie stracić pieniędzy? Rady specjalisty z Inspekcji Handlowej w Gdańsku [POSŁUCHAJ]

Ostatni weekend przed świętami to czas zakupów. O czym powinniśmy pamiętać, by nie dać się oszukać nieuczciwym sprzedawcom? Na to pytanie odpowiada Waldemar Kołodziejczyk z Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gdańsku. Specjalista tłumaczy między innymi, na co zwrócić uwagę przy zakupie karpia.

– Muzyka, świąteczny wystrój, odpowiednie ułożenie towarów na półkach i dobra atmosfera zachęcają nas do kupowania. Musimy pamiętać, że aktualnie nie ma zwrotów towaru. Niektóre supermarkety stosują możliwość zwrócenia artykułów przemysłowych, najczęściej w czasie 7-30 dni od dnia zakupu. Inaczej jest, gdy kupujemy na odległość, czyli np. w sklepach internetowych. Wówczas mamy 14 dni na dokonanie zwrotu. Oczywiście pozostaje nam jeszcze prawo do reklamacji – mówi Waldemar Kołodziejczyk.

Posłuchaj porad inspektora:

Specjalista przypomina, że zwrotowi nie podlegają towary żywnościowe, dlatego kupując je, powinniśmy zachować szczególną czujność.

JAK KUPOWAĆ KARPIA?

– Chciałbym udzielić państwu drobnych porad dotyczących tego, jak kupować karpia. Wiadomo, że na Wigilię kupujemy różne ryby. Inspekcja handlowa najczęściej stwierdza zbyt dużą wartość glazury przy rybach mrożonych i liczne zażółcenia. Często ryby i wyroby z ich mięsa są przeterminowane. Powinniśmy zwrócić uwagę na to:

– czy ryba ma przeźroczysty śluz,
– czy ma wypukłe błyszczące oczy,
– czy skrzela ma jasnoróżowe lub czerwone,
– czy nie ma za dużo glazury (przyjmuje się, że do zamrożenia ryby wystarczy 5 procent glazury).

Warto też poczytać informację na opakowaniu lub zapytać sprzedawcę, czy produkt nie zawiera fosforu, bo jak ryba mrożona go zawiera, to jest dużo glazury, czyli kupujemy w większości wodę a nie mięso ryby – mówi Waldemar Kołodziejczyk.

ZAWSZE SŁUŻĄ POMOCĄ

Każdy, kto będzie miał kłopoty lub poczuje się pokrzywdzony, robiąc świąteczne zakupy, może zwrócić się po poradę konsumencką do Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gdańsku.

– Zawsze służymy pomocą. Pracujemy także w okresie przedświątecznym, przed Bożym Narodzeniem i Nowym Rokiem. Porady są bezpłatne, można zadzwonić pod nr 341-46-75, wewnętrzny 32. Można się też do nas zwrócić pocztą elektroniczną sekretariat@ihgd.pl, Zapraszamy też na stronę ihgd.pl. i przypominamy, że mamy również delegaturę w Słupsku – mówi Waldemar Kołodziejczyk.


Piotr Puchalski

Napisz do autora: p.puchalski@radiogdansk.pl

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj