Bigos z Gdyni poleci w kosmos? Poleci, ale to już nie będzie Bigos [AUDIO]

bigos2

Kiedy Bigos z Gdyni poleci w kosmos? Poleci, poleci, tylko wymaga to jeszcze cierpliwości. Oczywiście w pytaniu nie chodzi o potrawę, tylko o rakietę suborbitalną, budowaną przez firmę Space Forest w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym.

Polskiej rakiety, która osiągnie pułap ponad 100 kilometrów, uważany za miejsce, w którym zaczyna się kosmos, można spodziewać się za 2 lata.

O Bigosie w kosmosie opowiadał Adam Matusiewicz. Fot. Radio Gdańsk

W Centrum Nauki EXPERYMENT odbyło się kolejne spotkane w ramach cyklu dla dorosłych Science Cafe. Prelegentem był  Prezes Polskiego Towarzystwa Rakietowego i kierownik działu rakietowego firmy Space Forest, Adam Matusiewicz. Konstruktor wyjaśniał, że znany już wszystkim, którzy chociaż pobieżnie interesują się techniką rakietową, Bigos z Gdyni, to model docelowej rakiety suborbitalnej w skali 1:2. Doskonale sprawdził się w czasie lotów testowych. Bigos osiągał 15 kilometrów wysokości (z uwagi na przepisy o żegludze powietrznej wyżej nie można było latać, rakietę testowano na poligonie w Drawsku), ale co najważniejsze, bez uszkodzeń wracał na Ziemię. Celem eksperymentów jest budowa suborbitalnej rakiety wielokrotnego użytku. To już nie będzie Bigos. Dwa razy większa rakieta ma nosić nazwę Perun i przenosić ładunki o wadze do 50 kilogramów na wysokość 150 kilometrów.

bigos1

Najwyższa z rakiet na wystawie w Centrum Nauki Experyment to Bigos4. Rakieta ma 5,5 metra wysokości. Jej następca, Perun, będzie rakietą dwa razy wyższą. Fot. Radio Gdańsk

Testowy model Peruna zostanie zbudowany do końca roku. Właściwa rakieta powinna być gotowa do pracy i zostać wysłana w kosmos za dwa lata. To będzie rakieta suborbitalna, co oznacza, że nie będzie krążyła po orbicie naszej planety, tylko od razu, po osiągnięciu zamierzonego pułapu, zacznie powrót na Ziemię. Tym niemniej, gdy wszystko pójdzie dobrze, polskie rakiety zaczną latać w kosmos. Zgodnie z przyjętą powszechnie umową, przestrzeń kosmiczna zaczyna się na wysokości 100 kilometrów nad Ziemią.

Po spotkaniu wywiadu dla Radia Gdańsk udzielił Prezes Polskiego Towarzystwa Rakietowego i Kierownik Działu Rakietowego firmy Space Forest Adam Matusiewicz. Posłuchaj:

bigos3

Spotkaniom z cyklu Science Cafe zawsze towarzyszą stoiska eksperymentatorskie. Fot. Radio Gdańsk

Spotkania z cyklu Science Cafe odbywają się w Centrum Nauki EXPERYMENT raz w miesiącu. W marcu prelegentem będzie prof. Piotr Rutkowski, biolog z Uniwersytetu Gdańskiego. Opowie o życiu seksualnym roślin.

Włodzimierz Raszkiewicz