Nowe rozwiązania w funkcjonowaniu gdyńskiej komunikacji miejskiej. „Będą obowiązywać też w całej metropolii”

Pasażerowie na wózkach inwalidzkich i z wózkami dziecięcymi z pierwszeństwem przejazdu komunikacją miejską w Gdyni. Miasto musiało wprowadzić zmiany, bo użytkownicy i kierowcy zgłaszali trudności. Nowe zasady są efektem kilkumiesięcznej debaty.

– Zamiast decydować odgórnie, postanowiliśmy zorganizować okrągły stół. Debata nie była prosta. Uczestniczyli w niej między innymi rowerzyści, kierowcy, związkowcy oraz rodzice i społecznicy. Udało się wypracować sensowne rozwiązania, które obowiązywać będą nie tylko w Gdyni, ale całej metropolii – wyjaśnia wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała. 

ROWERZYŚCI USTĄPIĄ PIERWSZEŃSTWA

Do tej pory pierwszeństwo osoby na wózkach inwalidzkich czy z wózkami dziecięcymi miały wyłącznie gdy wsiadały równocześnie z rowerzystą. Teraz rowerzysta będzie musiał ustąpić pierwszeństwa, nawet jeśli osoba z wózkiem lub na wózku dosiądzie się w trakcie jego podróży autobusem lub trolejbusem.

– Rowerzysta w takiej sytuacji może zapytać kierowcę, czy może dalej podróżować, mimo tego że w pojeździe pojawiła się osoba z wózkiem lub na wózku. Jeżeli nie chce takiej prośby kierować do prowadzącego pojazd, to wtedy będzie musiał opuścić go i ewentualnie czekać na kolejny – wyjaśnia Hubert Kołodziejski, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.

NOWE PASY W AUTOBUSACH

Ważne też, by rower w autobusie czy trolejbusie stał równolegle do burty pojazdu oraz był zabezpieczony specjalnymi pasami mocującymi. W najbliższym czasie prawie wszystkie pojazdy gdyńskiej komunikacji miejskiej zostaną w nie wyposażone. 

– Zachęcamy do poruszania się rowerem, a przede wszystkim promujemy wszelkie inne środki transportu. Ale zarazem mamy świadomość, że rodzic, który musi przewieźć swoje dziecko, nie wspominając już o osobie, która z uwagi na własne niepełnosprawności porusza się na wózku inwalidzkim, jest w pewnym sensie słabszym uczestnikiem ruchu i w związku z tym powinien dostać jakieś przywileje – wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała.

AKCEPTACJA MIAST I GMIN

Takie rozwiązanie zyskało uznanie wśród 14 miast i gmin, które tworzą MZKZG. – Należy się spodziewać, że nie tylko Gdynia, która jako pierwsza wprowadza te przepisy, ale również pozostałe miasta, w szczególności te, które organizują komunikację, czyli Gdańsk i Wejherowo, na obszarze swojej działalności wprowadzą analogiczne przepisy i rozwiązania – dodaje Hubert Kołodziejski.

Co ważne, bilety jednoprzejazdowe, skasowane w jednym pojeździe, nie będą ważne w kolejnym. Jeśli rowerzysta opuści trolejbus lub autobus z powodu braku miejsca, będzie musiał kupić nowy bilet. Zmiany wejdą w życie 26 czerwca.

Magdalena Manasterska/mkul

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj