We wrześniu do gdańskiego ogrodu zoologicznego pojedziemy specjalnym busem. Bez opłat i… kierowcy

We wrześniu do gdańskiego ogrodu zoologicznego będzie można pojechać autonomicznym busem bez kierowcy. W tym tygodniu rozstrzygnięto przetarg w tej sprawie, wygrała go firma Easymille.

Prezentacja pojazdu zaplanowana jest na wrzesień. Polegać będzie na nieodpłatnym wożeniu pasażerów po trasie wyznaczonej wzdłuż ulicy Karwieńskiej, prowadzącej do zoo. Oferta firmy Easymille opiewa na 420 660 zł. Jak podają gdańscy urzędnicy 85 proc. kwoty zostało dofinansowane z międzynarodowegl projektu, a 15 proc. to wkład własny miasta-jak to jest zazwyczaj wymagane przy dotacjach ze środków unijnych
POJAZD „WIE”, KIEDY SIĘ ZATRZYMAĆ

– Busik będzie jeździł przez minimum 24 dni minimum w miesiącu, sześć dni w tygodniu, przez pięć godzin w ciągu dnia – mówi Alicja Bittner z gdańskiego urzędu miejskiego. – Przyjeżdża do nas na testy. Są one organizowane w ramach udziału Gdańska w międzynarodowym programie, który skupia inne państwa z regionu Morza Bałtyckiego. To próba, jak sprawdzi się na naszych gdańskich ulicach taki elektryczny pojazd. Jest on obsługiwany za pomogą programu, który skanuje otoczenie i pojazd „wie”, kiedy ma zwolnić i się zatrzymać. Jednakże będzie w nim osoba czuwająca nad bezpieczeństwem podróżnych. Będzie wyposażony w system wykrywania przeszkód i w GPS – dodaje urzędniczka.

BEZPŁATNE PRZEJAZDY

Przejazdy busem będą bezpłatne dla wszystkich mieszkańców. Będzie można wsiąść do niego przy ulicy Spacerowej.

– Wszystkie miasta obecnie stoją przed wyzwaniami dostosowywania się do nowych form transportu – mówi wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak. – Przykładem są elektryczne hulajnogi. W Gdańsku propagujemy rozwiązania komunikacyjne ograniczające emisję spalin i obniżające koszty obsługi, ale również chcemy być przygotowani do zgłoszenia propozycji zmian prawnych, jakie niesie ze sobą wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań i pojazdów – dodaje urzędnik.

MIĘDZYNARODOWY PROJEKT

W ramach projektu Sohjoa Baltic (Przejście do ekologicznego i autonomicznego transportu publicznego ostatniej mili w Regionie Morza Bałtyckiego) prowadzone są badania, promocja oraz testy zautomatyzowanych, poruszających się bez kierowcy elektrycznych minibusów, jako części łańcucha transportu publicznego, a w szczególności połączeń pierwszej/ostatniej mili.

W ramach realizacji projektu w Gdańsku wybrano trasę pokazową i opracowano dla niej projekt tymczasowej organizacji ruchu oraz zlecono analizę poświęconą aspektom prawnym autonomicznej mobilności. Wyniki analizy zostały przedstawione ekspertom podczas wrześniowych ogólnopolskich warsztatów zorganizowanych w ramach gdańskich obchodów Europejskiego Tygodnia Mobilności 2018.

Rafał Mrowicki/mmt/mrud
Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj