Projekt kartuskiego bajpasu gotowy. Kolejarze planują ogłoszenie przetargu na wykonawcę prac

Kończą się prace projektowe na liniach na liniach Glincz – Kokoszki. Przygotowywana jest dokumentacja, która pozwoli na ogłoszenie przetargu na realizację przedsięwzięcia. Inwestycja umożliwi podróże koleją na czas modernizacji linii 201 z Glincza do stacji Gdańsk Osowa. Będą też przetargi na roboty na linii między Kościerzyną, Somoninem a Kartuzami.

Roboty obejmą przygotowanie trasy objazdowej na odcinku Kokoszki – Stara Piła (linia nr 234) oraz na odcinku Stara Piła – Glincz (linia nr 229), a także przebudowę linii na odcinku Kościerzyna – Somonino (nr 201), na odcinku Somonino – Kartuzy (nr 214) i na odcinku Glincz – Kartuzy (nr 229).

– Dzięki planowanej inwestycji usprawnimy podróże z Kościerzyny przez Somonino i Kartuzy do Gdańska. Poprawi się przepustowość linii, będzie mogło nią jechać więcej pociągów. Zapewnione będą lepsze podróże na regionalnych trasach. Będzie możliwość uruchomienia międzyregionalnych składów – wyjaśnia Martyn Janduła z PKP PLK.

Spółka zapewnia, że mieszkańcy zyskają sprawne połączenia z Trójmiastem i oczekiwany standard obsługi na pięciu stacjach i kilkunastu przystankach. Trasa do przystanku Gdańsk Kokoszki, przez Glincz i Starą Piłę, pozwoli na dojazd koleją do Kartuz wówczas, gdy realizowana będzie inwestycja na trasie Glincz – Gdańsk Osowa.

Przedsięwzięcie będzie realizowane z własnych środków.

DUŻA PRZEBUDOWA LINII Z KASZUB DO GDYNI

Obecnie spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowuje również materiały do przetargu na modernizację trasy z Somonina do Gdyni Głównej. Zaplanowano dobudowę drugiego toru na odcinku Somonino – Gdańsk Osowa i dobudowę trzeciego toru na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna oraz modernizację i elektryfikację linii. Po pracach będzie sprawniejsze połączenie pasażerskie do Gdyni. Inwestycja poprawi także dostęp transportu kolejowego do portu.

Dobudowa torów, przebudowa i elektryfikacja linii zwiększy możliwości sieci kolejowej na Pomorzu. PKP PLK zapowiadają również, że poprawi się oferta kolei w połączeniach dalekobieżnych, regionalnych oraz aglomeracyjnych.

Po zakończeniu inwestycji ma zwiększyć się prędkość pociągów pasażerskich do 140 km/h oraz towarowych do 100 km/h. Poprawić ma się także przepustowość linii, po której będzie mogło kursować więcej pociągów pasażerskich i towarowych. Jak zapewniają PKP PLK, podróżni zyskają lepszą dostępność do pociągów, a port w Gdyni – możliwość odprawy większej liczby towarów przewiezionych koleją.

W ramach projektu „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto. Etap I” PLK przebudują:

– 33 perony m.in. na stacjach i przystankach: Kościerzyna Gołubie Kaszubskie, Somonino, Żukowo Wschodnie, Kartuzy;
– perony będą wyższe i dłuższe, aby zapewnić wygodne wsiadanie i wysiadanie z pociągu.;- komfort pasażerów poprawią nowe wiaty, oświetlenie, ławki, megafony i tablice informacyjne;
– przystanki będą przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się;
– wzrośnie również poziom bezpieczeństwa po budowie bezkolizyjnych skrzyżowań. Istniejące wiadukty i przepusty zostaną zmodernizowane.

INWESTYCJA ZE ŚRODKÓW UNIJNYCH

Projekt PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto, Etap I” ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Maciej Naskręt

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj