Wystartowała Gdańska Szkoła Szyldu – portal pomagający dostosować się do uchwały krajobrazowej. „Chcemy, aby ten proces przebiegał sprawnie”

Ruszyła platforma artystyczna gdanskaszkolaszyldu.pl, która zaprasza do współpracy artystów i przedsiębiorców. Ma być ładnie i w zgodzie z przepisami. Gdańska Szkoła Szyldu pomoże w dostosowaniu szyldów do uchwały krajobrazowej. 

Przedsiębiorcy muszą dostosować reklamy do wymogów przepisów uchwały, a artyści mają im w tym pomóc. Na platformie można znaleźć między innymi wirtualne projekty szyldów do wykorzystania. Wszystkie są zgodne z przepisami uchwały krajobrazowej, która w Gdańsku obowiązuje od 2 kwietnia 2018 roku.

– Zaprosiliśmy artystów i studia projektowe do stworzenia dziesięciu projektów szyldów w różnych częściach Gdańska, m.in. w Nowym Porcie, Strzyży czy we Wrzeszczu oraz pięciu projektantów, którzy przygotowali pięć różnych projektów szyldu dla jednego sklepu. Chcieliśmy pokazać, jak w różny sposób można przygotować ten sam szyld – mówi Jakub Knera z Fundacji Palma, która razem z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni prowadzi projekt. – Zależy nam na tym, by zapraszać kolejnych projektantów, współpracować z gdańskimi uczelniami, edukować i zapraszać przedsiębiorców i właścicieli lokali gastronomicznych, którzy mogą odwiedzić nasza stronę, zobaczyć te projekty i skontaktować się z nami. My możemy im wskazać projektantów, którzy przygotują im nowe szyldy albo kolejnych, którzy stworzą następne projekty – dodaje. 


Do współpracy zaproszeni zostali projektanci i projektantki z ASP, ale także młodzi wizjonerscy absolwenci z innych gdańskich uczelni.

 

WIELE DZIAŁAŃ, JEDEN CEL

 

Gdańska Szkoła Szyldu jest kolejnym działaniem, które ma pomóc przedsiębiorcom, firmom czy właścicielom lokali gastronomicznych wdrożyć przepisy wynikające z uchwały krajobrazowej. Wcześniej zaczęła działać strona www.uchwalakrajobrazowagdanska.pl oraz profil na Facebooku. Można tam znaleźć przydatne informacje dotyczące przygotowania i umieszczenia reklamy zgodnej z przepisami.

Wydany został również bezpłatny poradnik „Szyld Gdański”, który jest bardzo pomocny przy projektowaniu reklam dla lokali.

Prace nad Uchwałą Krajobrazową Gdańska rozpoczęły zaraz po wejściu w życie przepisów uchwalonej przez Sejm Ustawy Krajobrazowej. W Gdańsku weszła ona w życie 2 kwietnia 2018 roku. W dokumencie zawarto szczegółowe zasady mówiące o tym, jak może wyglądać reklama znajdująca się w przestrzeni publicznej i gdzie można ją umieszczać. 

 
WIDAĆ ZMIANĘ
 
– Kończy się dwuletni etap przejściowy, który zakładał, że wszystkie reklamy i szyldy, istniejące przed wejściem w życie ustawy muszą być wymienione zgodnie z nowymi wytycznymi w ciągu dwóch lat. Dziś widzimy już, jak zmienia się przestrzeń publiczna w Gdańsku, jak ujednolicane są elewacje, szyldy sklepowe. Chcemy, aby ten proces przebiegał sprawnie – mówi wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak.
Od momentu wejścia w życie uchwały krajobrazowej w Gdańsku wystawiono 750 wezwań do usunięcia bądź dostosowania reklam i szyldów do nowych przepisów. Trzy czwarte z nich udało się wyegzekwować. Po 2 kwietnia 2020 r. gdańscy przedsiębiorcy i firmy, którzy nie dostosują reklam, muszą się liczyć z karami. Dla reklamy o wymiarach 1m2 kara wynosi 112,80 PLN za każdy dzień trwania postępowania administracyjnego.
 
Aleksandra Nietopiel/ak
Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj