Prawie 20 lat starań samorządu o budowę obwodnicy Starogardu Gdańskiego. GDDKiA rekomenduje trasę poza miastem

Wiadomo, którędy będzie przebiegać obwodnica Starogardu Gdańskiego. Starania o wybudowanie trasy trwają prawie 20 lat. Od pięciu – władze miasta, powiatu i gminy pracowały nad dokumentacją niezbędną do rozpoczęcia inwestycji. Teraz projekt został zatwierdzony przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

 Podczas wirtualnego spotkania Komisji Oceniającej Przedsięwzięcia Inwestycyjne GDDKiA w Warszawie odbyło się podsumowanie pierwszego etapu prac, czyli prezentacja Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla budowy obwodnicy Starogardu Gdańskiego oraz możliwych wariantów trasy. Dokument został przyjęty z rekomendacją realizacji inwestycji w zakresie wariantu V.

POZA MIASTEM

Zgodnie z przyjętym planem obwodnica będzie przebiegać na południe od Starogardu Gdańskiego. 16-kilometrowa trasa ma się rozpoczynać w Sucuminie, a kończyć za Stadem Ogierów. Całość zlokalizowana będzie na terenie gminy wiejskiej.

– To jest sposób na rozwój gminy. Z tego powodu m.in. zabiegamy o jak największe oddalenie od miasta, by była przestrzeń np. na działania inwestycyjne – mówi wójt gminy Starogard Gdański Magdalena Forc-Cherek.

Z kolei zastępca prezydenta ds. techniczno-inwestycyjnych Tadeusz Błędzki zwraca uwagę na to, że odciążenie ruchu w mieście będzie miało znaczący wpływ na poprawę bezpieczeństwa.

„TAKA INWESTYCJA ZAWSZE BUDZI EMOCJE”

 Inwestycja wpłynie na życie mieszkańców z terenów wiejskich także w inny sposób – część będzie musiała zmienić swoje drogi dojazdowe do Starogardu Gdańskiego. W sprawie budowy trasy pojawiają się różne głosy.

– Zadowolone są te osoby, które nie będą musiały po mieście jeździć w korkach. Są też mieszkańcy, którzy będą bezpośrednio dotknięci samą budową obwodnicy, ponieważ będzie przebiegała przez ich prywatne działki. Najwięcej rozmów jest z rolnikami – dodaje wójt. Magdalena Forc-Cherek zaznacza, że władze zabiegają, by nie dzielić gruntów rolnych. Jednocześnie trwają ustalenia z GDDKiA w sprawie dróg serwisowych – po oddaniu inwestycji do użytku miałaby nimi zarządzać gmina. 

KOLEJNY ETAP

Obwodnica Starogardu Gdańskiego w ciągu drogi krajowej nr 22 wpisana jest do rządowego programu budowy stu obwodnic. Po przyjęciu niezbędnej dokumentacji, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wystąpi do Ministra Infrastruktury o zabezpieczenie środków na realizację budowy. Równolegle będzie przygotowywana procedura środowiskowa. Wartość inwestycji w przyjętym wariancie szacowana jest na ok. 640 mln zł. Etap prac przygotowawczych samorządy opłaciły z własnych środków.

Planowana data ogłoszenia przetargu to pierwszy kwartał 2023 roku.
 

Hanna Brzezińska

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj