Zniknął mural reklamowy z falowca przy ul. Kołobrzeskiej w Gdańsku. Za jego usunięciem postulowała gdańska radna Prawa i Sprawiedliwości Barbara Imianowska. Jej zdaniem malunek zachęcał dzieci i młodzież do obejrzenia serialu o zabarwieniu erotycznym w popularnym serwisie VOD. GZDiZ wyjaśnia, że nie ma wpływu na treść reklamy.
Barbara Imianowska w imieniu mieszkańców zwraca uwagę na problem regularnie pojawiających się murali na blokach w dzielnicy Przymorze. W ostatnim czasie falowiec przy ul. Kołobrzeskiej 42 został „ozdobiony” reklamą serialu z platformy Netflix pn. „Sexify”. Serial ten adresowany jest głównie do osób młodych, a jego celem jest edukacja seksualna młodzieży. Zdaniem radnej treści zawarte w produkcjach Neftlixa mocno przekraczają granice dobra moralnego i szacunku wobec intymności młodego człowieka. Rok temu pojawiła się podobna reklama serialu Sex Education (produkcji Neftlix), w którym pojawiały się sceny demoralizujące młodzież.
– Ścianę można było przeznaczyć na inny cel. Tak wielkie powierzchnie można wykorzystywać bardziej pożytecznie. Mamy piękne wydarzenia historyczne na Pomorzu. Dlaczego musimy oglądać takie kiczowate i niepokojące reklamy? – zastanawia się Barbara Imianowska, radna PiS.
CO NA TO GZDIZ ODPOWIEDZIALNY ZA ŁAD REKLAMOWY?
– Uchwała reguluje zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane. Uchwała Krajobrazowa Gdańska nie reguluje kwestii treści umieszczanych reklam. GZDiZ nie ma żadnych uprawnień, mających na celu weryfikację treści reklam, znajdujących się na prywatnych nieruchomościach – mówi Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Sprawę obraźliwej lub nieobyczajnej reklamy (w subiektywnym odczuciu) można zgłosić do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zgodnie z art. 24 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 2-3 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów zakazuje się stosowania przez przedsiębiorcę praktyk godzących w zbiorowe interesy konsumentów.
Można się też zwrócić do Rady Reklamy. Jej misją jest dbanie o to, by przekaz reklamowy, bez względu na to, gdzie się pojawia, był uczciwy oraz zgodny ze standardami określonymi przez Kodeks Etyki Reklamy (to podstawowy dokument zawierający zasady odpowiedzialnej, rzetelnej komunikacji reklamowej.
mn