Ułatwi życie seniorom i osobom z niepełnosprawnością. Po Cmentarzu Łostowickim będzie jeździł elektryczny busik

Cmentarz Łostowicki jest największą gdańską nekropolią, a droga do grobu bliskiej osoby może zmęczyć – zwłaszcza osoby starsze. Miasto uzyskało dofinansowanie, w ramach którego możliwa będzie obsługa trasy za pomocą elektrycznego busa.

Gdańsk pozyskał środki na kontynuację projektu Sohjoa Last Mile, w ramach którego dwa lata temu odbył się pilotaż autonomicznego busa na ul. Karwieńskiej. W ramach przedłużonego projektu planowany jest kolejny, tym razem na Cmentarzu Łostowickim.

OD 50 DO 70 KIEROWCÓW CODZIENNIE

Obecnie na tej nekropolii dopuszczony jest wjazd pojazdami mechanicznymi dla osób powyżej 65 roku życia. Codziennie z tego przywileju korzysta od 50 do 70 kierowców, poruszając się samochodami po tym największym, bo liczącym 50 hektarów cmentarzu. Uruchomienie połączenia w ramach ekologicznego transportu ostatniej mili pozwoliłoby ograniczyć natężenie ruchu zmotoryzowanego, jednocześnie wspierając osoby z ograniczeniami mobilności. W związku z tym miasto ogłosiło przetarg, którego rozstrzygnięcia zaplanowano na 23 czerwca bieżącego roku. Rolą wykonawcy będzie organizacja prezentacji pojazdu zautomatyzowanego z napędem elektrycznym, mogącego pomieścić przynajmniej osiem osób.

ZASADY PILOTAŻU

Pilotaż polegać będzie na nieodpłatnym wożeniu chętnych po zaprogramowanej wcześniej trasie o długości około 800 metrów na terenie Cmentarza Łostowickiego przez minimum 24 do maksymalnie 36 dni operacyjnych. Przy czym w pierwszym tygodniu kursów, na pokładzie znajdował się będzie operator pojazdu, który reagować będzie w sytuacji zagrożenia. Przez pozostały czas prezentacji nie będzie już on obecny na pokładzie, jednak będzie nadzorował ruch pojazdu w sposób zdalny. Bus ma kursować przez co najmniej sześć dni w tygodniu – w tym obowiązkowo soboty i niedziele, minimum pięć godzin dziennie. Zależnie od dostępności busów oraz mocy przerobowych wykonawców usługa może być zrealizowana w okresie od czerwca do końca września.

ZAPROGRAMOWANA TRASA

Bus poruszać się będzie w trybie autonomicznym po zaprogramowanej wcześniej trasie od bramy głównej przy ul. Łostowickiej do bramy przy ul. Cedrowej. W razie potrzeby wykorzystany zostanie tryb teleoperacji, poprzez pilota zdalnego sterowania.

Pojazd wyposażony będzie w czujniki bezpieczeństwa, system wykrywania przeszkód – 360 stopni oraz system pomocniczy oparty np. na kamerach video. Ponadto pojazd powinien posiadać ułatwienie dostępu dla osób z niepełnosprawnością.

 

oprac. amo

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj