Radosław Kantak: „Pierwsze linie kolei dużych prędkości powstaną do 2027 roku. Cała planowana sieć do 2035” [FORUM MORSKIE]

W piątek, 11.06.2021 r. o godz. 10:00 w ramach I Forum Morskiego odbyła się debata „Gospodarka morska a uwarunkowania komunikacyjne w Polsce. Inwestycje kolejowe i rozbudowa systemu kolejowego w ramach projektu CPK”. Wśród prelegentów był Radosław Kantak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych. Moderatorem był Artur Kiełbasiński.

Prowadzący chciał wiedzieć, kiedy możliwe będzie przemieszczanie się kolejami dużych prędkości pomiędzy najważniejszymi punktami Polski.

– Planujemy blisko 2000 kilometrów tras. Wybranych mamy już ośmiu wykonawców. Plan jest taki, aby do 2027 uruchomione zostały pierwsze linie. W perspektywie do 2035 roku uruchomiona powinna zostać cała planowana sieć, która umożliwi pasażerom i towarom sprawne przemieszczanie się – wyjaśnił członek zarządu CPK.

PIĘĆ ODRĘBNYCH SPOSOBÓW

Artur Kiełbasiński zastanawiał się, czy prawdopodobnym scenariuszem jest, że zaledwie niewielka część pasażerów będzie korzystała z połączenia na lotnisko faktycznie do niego dojeżdżając, a pozostali wsiadać i wysiadać będą na przystankach pośrednich załatwiając sprawy dnia codziennego.

– Jest to skomplikowane zagadnienie, które analizujemy. Sam podział, jeśli chodzi o sieć, będzie miał pięć odrębnych sposobów przemieszczania się: intercity, intercity regionalne, ekspres regionalny, regio i transport towarowy. Analizujemy możliwość wykorzystania do 20 procent przewozów towarowych, celem dociążenia projektowanej linii, tak aby miała sens inwestycyjny – tłumaczył Radosław Kantak.

Gość zaznaczył, że Port Gdynia ma swoje specyficzne położenie, a wręcz „wchodzi” w miasto. Dlatego jedną z kluczowych i potrzebnych inwestycji będzie droga czerwona, będąca przedłużeniem obwodnicy do gdyńskiego portu.

 

 

oprac. amo

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj