Jedni myślą o środowisku, inni – o finansach. Polacy coraz częściej wybierają rower zamiast auta

(fot. Jerzy Bartkowski / KFP)

73 proc. ankietowanych Polaków posiada samochód – prawie 60 proc. z nich ograniczyło jego używanie na rzecz roweru. 54 proc. mieszkańców największych polskich miast przyznało, że korzystanie z roweru i hulajnóg pozwala na uniknięcie korków – wynika z badania IBRiS.

Firma Clear Communication Group (CCG) poinformowała o wynikach badania IBRiS przeprowadzonego na zlecenie Nationale-Nederlanden, które dotyczyło środków transportu w Polsce.

80 proc. ankietowanych zadeklarowało użytkowanie roweru lub hulajnogi w sezonie wiosenno-letnim, a 40 proc. wszystkich respondentów jeździ rowerem przez cały rok. – Na popularności zyskuje hulajnoga elektryczna – z jej pomocą przemieszcza się już blisko 20 proc. badanych. W ostatnim czasie na nasilenie tego trendu wpłynęły także wysokie ceny paliwa oraz względy ekologiczne – wskazano.

ODSTAWIAMY AUTA

73 proc. respondentów posiadało własny samochód, ale „już prawie” 60 proc. z nich ograniczyło korzystanie z samochodów na rzecz własnych lub wypożyczonych rowerów.

Decyzja o zamianie samochodu na rower ma charakter ekonomiczny. – Wizja kolejnych podwyżek cen paliwa mobilizuje coraz większą część społeczeństwa do korzystania z alternatywnych środków transportu – wyjaśniła firma CGC. Zaznaczyła jednak, że „ponad połowa” uczestników badania wybrała rower z powodów ekologicznych.

– Warto podkreślić, że przyjazne dla atmosfery formy transportu przekonały do siebie ponad 70 proc. badanych z największych miast w Polsce. 54 proc. ich mieszkańców twierdzi, że dzięki rowerom i hulajnogom unikają korków, a tym samym szybciej pokonują wyznaczone trasy – napisano. – 40 proc. respondentów deklaruje korzystanie z nich nie tylko w celach rekreacyjnych, ale także podczas codziennych dojazdów – dodało CCG.

SĄ TEŻ OBAWY

Jednocześnie 40 proc. korzystających z rowerów i hulajnóg obawia się kolizji z uczestnictwem samochodu lub autobusu. „Niebezpiecznych incydentów z udziałem pieszych obawia się ponad 20 proc. użytkowników ekologicznych środków transport.

Przypomniano, że według szacunków z ubiegłego roku do 2027 r. wartość światowego rynku rowerowego osiągnie wartość 80 mld dolarów. – Polacy, wzorem Holendrów, Duńczyków czy Niemców, również pokochali jednoślady. Ostatnie dane GUS potwierdzają, że już ponad 60 proc. polskich gospodarstw domowych posiada własny rower – napisano.

Dwa badania zostały przeprowadzone na zlecenie Nationale-Nederlanden. – Pierwsze z nich zostało opracowane przez smartscope w dn. 11-22 lutego 2022 roku. Wywiady zrealizowano przy użyciu techniki CAWI na osobach posiadających ubezpieczenie rowerowe w Nationale-Nederlanden w wieku 18+ (N = 202). Drugie badanie zostało przeprowadzone przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych w dniach 27-29 kwietnia 2022 r. W ramach badania ilościowego zrealizowano wywiady przy użyciu techniki CATI, na reprezentatywnej grupie dorosłych Polaków (n=1001) – przekazała firma CCG.

PAP/mrud

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj