Od niedzieli korekta kolejowego rozkładu jazdy. Pociągi pojadą po bajpasie kartuskim

(Fot. Radio Gdańsk/Sebastian Kwiatkowski)

Pierwsze regularne pasażerskie pociągi pojadą w poniedziałek, 11 marca po linii bajpasu kartuskiego. Trasę przez Żukowo Zachodnie, Otomino, Starą Piłę, Leźno i Kokoszki pokona sześć ich par na dobę.

W komunikacie przypomniano, że PKP PLK zakończyły prace związane z budową tak zwanego bajpasu kartuskiego, czyli przygotowaniem łącznie 15 kilometrów linii kolejowych nr 234 na odcinku Gdańsk Kokoszki – Stara Piła oraz nr 229 na odcinku Stara Piła – Glincz. Od 10 marca będzie to alternatywna trasa łącząca Kartuzy z Gdańskiem, która po rozpoczęciu modernizacji linii nr 201 Bydgoszcz-Trójmiasto będzie pełnić rolę trasy objazdowej na czas zamknięć torowych.

Bajpasem kartuskim przejedzie sześć par pociągów w ciągu doby. Średni czas przejazdu z Kartuz do Gdańska Wrzeszcza wyniesie około 50 minut. W ramach projektu PKP PLK przebudowały perony na stacjach i przystankach Gdańsk Kokoszki, Leźno, Stara Piła i Żukowo Zachodnie.

(Fot. Radio Gdańsk/Sebastian Kwiatkowski)

TROCHĘ KRÓTSZY PRZEJAZD

Przemysław Zieliński z Polskich Linii Kolejowych podkreśla, że czas przejazdu będzie o kilka minut krótszy niż w przypadku linii przez lotnisko. Cześć pociągów dojedzie do Gdańska Głównego.

– W porównaniu z obecną trasą, która wiedzie z Kartuz do Gdańska-Wrzeszcza, przejazd będzie szybszy o kilka minut, w zależności od połączenia. Podróżni dojadą nie tylko do Wrzeszcza. Dwie relacje zakładają trasę Kartuzy-Gdańsk Główny – wyjaśnia.

(Fot. Radio Gdańsk/Sebastian Kwiatkowski)

JEST OPÓŹNIENIE

Według pierwotnych planów bajpas miał być gotowy równolegle z początkiem prac na linii 201 Gdynia-Kościerzyna. Ta inwestycja jest jednak opóźniona. Na dziś czas realizacji to lata 2025-2027.

Leszek Lewiński z Polskich Linii Kolejowych tłumaczy, że linia jest tak zbudowana, iż pociągi mogą nią kursować nawet co 20 minut. Na czas rozbudowy linii do Kościerzyny będzie ona w stanie przejąć cały ruch.

(Fot. Radio Gdańsk/Sebastian Kwiatkowski)

NOWY PRZYSTANEK

Lepszy dostęp do kolei w naszym regionie zapewni nowy przystanek Otomino na trasie Gdańsk – Kartuzy, pomiędzy stacjami Stara Piła i Żukowo Zachodnie. Lokalizacja obiektu w sąsiedztwie przejazdu kolejowo-drogowego zapewni łatwy dostęp do pociągów w kierunku Trójmiasta, Żukowa i Kartuz.

Korekta rozkładu jazdy będzie obowiązywała od niedzieli, 10 marca do 9 czerwca tego roku. Spółka PKP PLK jest odpowiedzialna za układanie rozkładu jazdy dla pociągów pasażerskich, towarowych i specjalnych. Rozkład powstaje na zamówienie i według wytycznych przewoźników.

Obecnie z pociągów do Kartuz korzysta ponad sto tysięcy pasażerów w miesiącu.

AUTOBUSY

Tymczasem połączenia autobusowe do nowej linii przygotowuje Żukowo. „Z14” z rozkładem dopasowanym do kolei pojedzie na trasie: Babi Dół – Skrzeszewo – Przyjaźń – Łapino Kartuskie – Widlino – Niestępowo – Stara Piła PKP. Zmieni się rozkład także autobusu Z11, który zacznie swój bieg w Leźnie.

Budowa bajpasu kartuskiego zaczęła się w 2021 roku. Półtorakilometrowy odcinek z Kiełpinka do Kokoszek za 35,5 miliona złotych netto wybudowała Pomorska Kolej Metropolitalna. Polskie Linie Kolejowe zmodernizowały 15 kilometrów trasy do Glincza za 103 miliony złotych netto.

Sebastian Kwiatkowski/PAP/ua/MarWer

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj