Wiceminister Grzegorz Witkowski odwiedził budowę przekopu Mierzei Wiślanej. Roboczy rejs po rzece

(Fot. materiały prasowe)

Grzegorz Witkowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, odbył roboczy rejs po rzece Elbląg na odcinku, na którym aktualnie prowadzone są prace w ramach drugiego etapu budowy nowej drogi wodnej.

Obecny etap inwestycji polega na obudowie brzegów rzeki Elbląg na długości około dziesięciu i pół kilometra, przebudowie kolizji teletechnicznych i energetycznych oraz wykonaniu odcinka drogi powiatowej i mostu obrotowego nad rzeką.

– Realizowane prace są niezwykle ważne dla całej inwestycji budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną oraz połączenia z portem w Elblągu. Drugi etap prac pozwoli nie tylko na poprawę żeglugi, ale również na lepszą komunikacje drogową dla okolicznych mieszkańców. Nowy most obrotowy zastąpi wysłużony most pontonowy. Cieszy nas fakt, że przez realizację tak strategicznej inwestycji zyska cały region Zalewu Wiślanego, który przez lata był niedoinwestowany – podkreślił Grzegorz Witkowski.

Aktualnie trwają roboty hydrotechniczne: pogrążanie ścianki szczelnej, roboty rozbiórkowe istniejących umocnień wraz z robotami podczyszczeniowymi oraz roboty mikropalowe i żelbetowe w ramach przyczółków mostu i umocnienia brzegu.

„NA MIERZEI DZIEJE SIĘ DUŻO”

Na budowie są wykorzystywane 22 pontony obsługiwane pchaczami. Łącznie wykonanych zostanie ponad 4,5 tys. mikropali o łącznej długości ponad 163 km.

– W kwietniu minie rok od podpisania kontraktu na tę część inwestycji. Jesteśmy w trakcie przetargu na pogłębianie toru wodnego na Zalewie Wiślanym, niedawno podpisaliśmy umowę na budowę pogłębiarki, która docelowo będzie wykorzystywana do jego utrzymania. Dodatkowo warto wspomnieć, iż aktualnie remontujemy także przystań pasażerską w Krynicy Morskiej oraz porty rybackie we Fromborku i Nowej Pasłęce. Słowem, na Zalewie i Mierzei Wiślanej dzieje się dużo – mówi Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

(Fot. materiały prasowe)

NOWĄ DROGĄ WODNĄ BĘDĄ MOGŁY PŁYNĄĆ WIĘKSZE JEDNOSTKI

Inwestorem drugiego etapu budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą – Budimex S.A. Wartość kontraktu wynosi ponad 574 miliony złotych. Na jego realizację przewidziano 24 miesiące. Umowę podpisano 20 kwietnia 2021 roku.

Po zakończeniu prac nowa, około 25-kilometrowa droga wodna umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości i zanurzeniu czterech i pół metra.

oprac. MarWer

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj