Modernizacja linii kolejowej Gdynia – Lębork. Umowa coraz bliżej, kontrakt za ponad 3,2 mld zł

(Fot. PKP PLK)

PKP Polskie Linie Kolejowe wybrały wykonawcę drugiej fazy modernizacji linii kolejowej nr 202. Przebudową odcinka z Gdyni Chyloni do Lęborka zajmie się spółka ZUE, która zaoferowała najkorzystniejsze warunki. Inwestycja obejmie m.in. budowę nowych torów, modernizację stacji i przystanków oraz przygotowanie trasy do dalszego zwiększania prędkości pociągów.

Postępowanie przetargowe trwało od września 2024 roku. Na realizację zadania PKP PLK planowały przeznaczyć 3,7 mld zł brutto. Ostatecznie wybrano ofertę spółki ZUE, opiewającą na 3,2 mld zł. Krakowska firma wygrała w rywalizacji z sześcioma innymi wykonawcami. Projekt przewiduje przebudowę wszystkich stacji i przystanków od Gdyni Chyloni po Lębork, m.in. w Rumi, Redzie, Wejherowie i Luzinie. Pasażerowie zyskają wygodniejsze perony, lepszą infrastrukturę i dojścia dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych. Powstaną też nowe przystanki – w tym w Rumi i Wejherowie.

Prace budowlane obejmą również rozbudowę infrastruktury torowej. Między Gdynią Chylonią a Rumią oraz na odcinku Wejherowo – Lębork powstanie drugi tor, a między Rumią a Wejherowem dwa dodatkowe tory aglomeracyjne. Zmodernizowana zostanie sieć trakcyjna, a także mosty i wiadukty kolejowe na 55-kilometrowym odcinku trasy.

KRÓTSZY CZAS PRZEJAZDU I WIEKSZE PRĘDKOŚCI

Po zakończeniu modernizacji czas przejazdu między Gdynią a Słupskiem skróci się o około 15 minut. Pociągi pasażerskie przyśpieszą ze 120 km/h do 160 km/h, a towarowe z 70 km/h do 120 km/h. Inwestycja przygotuje możliwość rozbudowy linii do prędkości pociągów do 200 km/h, w ramach planowanego oddzielnego zadania w zakresie zabudowy systemu ETCS/ERTMS.

Równolegle prowadzone są roboty na odcinku Lębork – Słupsk. Od września tego roku ruch kolejowy na tym fragmencie został całkowicie wstrzymany i nie wróci wcześniej niż w grudniu 2025 roku.

mp

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj