Nowe połączenia i rekordowe wyniki cargo, ale gorsze wyniki finansowe. Gdańskie lotnisko podsumowało miniony rok

W 2021 roku Port Lotniczy Gdańsk odwiedziły ponad dwa miliony osób, czyli o 25% więcej podróżnych niż rok wcześniej. W przewozach towarów nastąpił wzrost o 30%.

Liczbę pasażerów podróżujących przez gdańskie lotnisko w 2021 roku, liczbę startów i lądowań, wagę przewiezionych drogą lotniczą towarów oraz wyniki finansowe spółki podsumował na konferencji prasowej Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk.

NOWE POŁĄCZENIA

W 2021 roku z gdańskiego lotniska najwięcej osób podróżowało w miesiącach od lipca do października, natomiast najmniej było ich w lutym. Najpopularniejsze kierunki, które wybierali podróżni to Oslo, Londyn i Amsterdam. Letnia siatka to 93 połączenia, do 23 państw, na 77 lotnisk, w tym na sześć lotnisk w Polsce. W siatce zimowej, ogłoszonej pod koniec października 2021, było 69 połączeń. Mimo kolejnego trudnego pandemicznego roku linie lotnicze uruchomiły nowe połączenia z Gdańska.

– Pojawienie się zupełnie nowych kierunków świadczy o tym, że jako region jesteśmy dobrym rynkiem turystycznym i biznesowym, a jako port lotniczy wiarygodnym kontrahentem. Mamy nadzieję, że linie nadal będą rozwijały siatkę połączeń z Gdańska, a zawieszone kierunki szybko powrócą – powiedział Tomasz Kloskowski.

W minionym roku Gdańsk odwiedziło 2 154 563 pasażerów, czyli o 25,9% więcej niż w także dotkniętym pandemią roku 2020. W 2019 roku, który był rekordowy pod tym względem, lotnisko miało prawie 5,4 mln pasażerów.

LEPSZE WYNIKI CARGO, GORSZE FINANSE

Lepsze o 30% niż w 2020 roku, a także najlepsze w historii gdańskiego lotniska, są wyniki cargo. Przez Port Lotniczy Gdańsk przetransportowano 9 171 ton towarów i przesyłek pocztowych. Wzrost jest skokowy, bo wcześniej wyniki w cargo poprawiały się od kilku do kilkunastu procent rocznie. Spadły natomiast wyniki ekonomiczno-finansowe.

– Pod względem ekonomiczno-finansowym 2021 rok był gorszy niż pandemiczny rok 2020. Spowodowane jest to faktem, że w 2020 roku korzystaliśmy z rządowych tarcz osłonowych, które rekompensowały ponoszone straty. Wszystkie lotniska w Polsce i na świecie oraz linie lotnicze notują straty. Branża jest nadal w głębokim kryzysie – podsumowuje Tomasz Kloskowski.

W 2021 roku wzrosły przychody Portu Lotniczego Gdańsk ze strefy Premium na lotnisku. O ponad 100% więcej lotnisko zarobiło w salonie VIP, gdzie pasażerowie m.in. korzystają z szybkiej odprawy i kontroli bezpieczeństwa oraz oczekują na lot w komfortowych warunkach w formule „all inclusive”.

 

ua

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj