Nowoczesna hala do remontu maszyn i pojazdów kolejowych powstanie w Gdańsku-Oruni. Ogromne centrum serwisowe ma zapewnić lepsze utrzymanie sprzętu. Obiekt będzie miał około 150 metrów długości i 75 metrów szerokości. Obecnie trwają prace projektowe, a rozpoczęcie działalności centrum jest planowane na 2025 rok.
Jak informuje Przemysław Zieliński z Polskich Kolei Państwowych Polskich Linii Kolejowych, hala o powierzchni 11 500 metrów kwadratowych ma zmieścić pięć torów.
– Cztery z nich będą wykorzystywane przy prowadzeniu przeglądów i napraw serwisowych, a piąty będzie torem technologicznym, na którym zlokalizowana zostaną myjnia i dwie komory: przygotowawcza do malowania i komora lakiernicza. Rozwiązania, które zostaną zastosowane, ułatwią przemieszczanie serwisowanych maszyn pomiędzy myjnią, torami ze stanowiskami roboczymi i lakiernią – zapowiada.
NOWOCZESNA TECHNOLOGIA JUŻ NA ETAPIE PROJEKTOWANIA
Aktualnie trwają prace nad projektem, który jest opracowywany w oparciu o nowoczesną technologię projektowania BIM. – To metodyka prowadzenia inwestycji budowlanej oparta na efektywnym zbieraniu, przechowywaniu i wykorzystaniu informacji. Dzięki cyfrowej platformie wymiany danych zamawiający i wykonawca będą mogli na bieżąco uzgadniać aspekty techniczne projektu oraz wskazywać potencjalne kolizje, które w „zwykłej” dokumentacji są bardzo trudno dostrzegalne. Powstanie również cyfrowy model obiektu budowlanego, który po uzupełnieniu o informację z etapu realizacji prac posłuży do wygenerowania Modelu Informacyjnego o Zasobach (Asset Information Model). To kompletna baza danych o urządzeniach faktycznie wbudowanych, która będzie wykorzystywana w czasie eksploatacji obiektu – wyjaśnia Zieliński.
Wartość prac projektowych wynosi blisko trzy miliony złotych brutto.
Aleksandra Trembicka/MarWer