Ponad 130 ostróg wzmocniło brzeg Półwyspu Helskiego. Ważny projekt zakończony

(Fot. Urząd Morski w Gdyni)

Odbudowano umocnienia brzegu w Kuźnicy i zbudowano 135 ostróg między Władysławowem a Kuźnicą. Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski poinformował, że tym samym zakończył się realizowany od 2018 roku projekt „Ochrona brzegów morskich w rejonie Półwyspu Helskiego”.

– W ramach programu zrealizowano cztery niezwykle ważne zadania, których efekty zdecydowanie wzmocnią unikatowy i niezwykle malowniczy brzeg morski jednego z najpopularniejszych turystycznie obszarów Polski – zapewnił dyrektor. Dodał, że dzięki pracom „wzmocniono także naturalną osłonę Portu Gdynia i części Zatoki Gdańskiej”.

PÓŁWYSEP – PERŁA PÓŁNOCY

Wiceminister Infrastruktury Marek Gróbarczyk podkreślił, że Półwysep Helski to perła północnej Polski. – Cieszy mnie, że urzędnicy z taką dbałością podchodzą do ochrony brzegów morskich na tym obszarze – stwierdził. Podkreślił, że brzeg morski ulega nieustannym przeobrażeniom, a naszym zadaniem jest podjęcie odpowiednich czynności w celu zapobieżenia temu zjawisku.

Zadania w ramach zakończonego projektu to: odbudowa ostróg zabezpieczających brzeg morski Półwyspu Helskiego, odbudowa opaski brzegowej w miejscowości Kuźnica, monitoring rejonu Półwyspu Helskiego oraz zakup wyposażenia służb ochrony wybrzeża.

Urzędnicy w komunikacie podali, że w ramach prac zbudowano 135 ostróg na odcinku 12 km od Władysławowa do Kuźnicy. Wskazali, że celem budowy tego systemu było zabezpieczenie brzegu Półwyspu Helskiego przed działaniem morza. Ostrogi są jednym z elementów ochrony brzegu, kombinacją drewnianych pali, chroniących brzeg przed wypłukiwaniem. Zaprojektowane zostały w sposób, który ma spowolnić zjawisko erozji.

(Fot. Urząd Morski w Gdyni)

SZEROKI ZAKRES PRAC

Główny Inspektor Ochrony Wybrzeża z UM w Gdyni Robert Mokrzycki tłumaczył, że wykonane prace obejmowały rozbiórkę, poprzez wyrywanie i utylizację, 12 184 istniejących pali drewnianych, stanowiących konstrukcję 110 starych, istniejących ostróg brzegowych. – Wykonano również 135 nowych ostróg o długości 100 m każda w około stumetrowym rozstawie. Składają się one z pali z tworzywa, pochodzącego z recyclingu, w części lądowej o średnicy 25 cm i długości 4,0 m – wyjaśniał Mokrzycki.

W komunikacie wskazano również, że odbudowa umocnienia brzegu w Kuźnicy na długości około 500 metrów, czyli kolejne zrealizowane zadanie w ramach prac, była konieczna z uwagi na uszkodzenia sztormowe w istniejącym obiekcie.

Prace dotyczyły umocnienia pomiędzy wejściami nr 32 i 34 oraz fragmentu odsłoniętej opaski na odcinku ok. 100 m w kierunku wejścia nr 31. Obudowę umocnienia brzegu wykonano przy użyciu kamieni łamanych, które utworzyły kamienną skarpę.

(Fot. Urząd Morski w Gdyni)

KOSZT OPASKI: 5,8 MLN ZŁ

Kierownik Obwodu Ochrony Wybrzeża Rozewie Mariusz Kopiński, cytowany w komunikacie podał, że w styczniu 2019 roku sztorm uszkodził istniejącą, około 30-letnią opaskę gabionową, w szczególności kosze, które zostały zdeformowane. Ponadto – jak zaznaczył – na odcinku pomiędzy wejściami 32 i 34 została zabrana część plaży, aż do podnóża wydmy. – W latach 2019-2020 na tym odcinku przeprowadzono sztuczne zasilanie brzegu oraz odbudowano zespół ostróg. Odbudowa opaski polegała na wykonaniu wykopów oraz narzutu z kamieni łamanych – tłumaczył.

Dodał, że konstrukcja przykryta została refulatem oraz zabezpieczona zabiegami biotechnicznymi służb Urzędu Morskiego w Gdyni, co pozwoliło na utworzenie wału wydmowego.

Dodatkowo, w ramach Programu ochrony brzegów morskich, odbudowano dwa zejścia na plażę, a w sąsiedztwie budowli – wjazd technologiczny. Urzędnicy podali, że wartość umowy na wykonanie opaski wyniosła 5,8 mln zł.

NIE TYLKO PRACE, ALE TEŻ BADANIA, POMIARY

Kolejnym, zrealizowanym zadaniem w ramach projektu „Ochrona brzegów morskich w rejonie Półwyspu Helskiego” było podpisanie umowy z Instytutem Budownictwa Wodnego PAN na wykonanie monitoringu i modelowania matematycznego procesów hydro i litodynamicznych wokół Półwyspu Helskiego. W ramach umowy podpisanej dwa lata temu wykonano pomiary falowania, prądów, poziomów wody oraz przebudowy dna i brzegu morskiego w kilku reprezentatywnych obszarach Półwyspu.

Wiedza pozyskana w ramach tego zadania da obraz tego, jak brzeg się zmienia, jak działają stosowane zabezpieczenia – wskazała zastępca Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni ds. Technicznych UM w Gdyni Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, cytowana w komunikacie. – Dane z monitoringu posłużą nam do skuteczniejszego zapobiegania i spowalniania oddziaływania sił natury na brzeg morski, będą również wykorzystywane do aktualizacji map zagrożeń powodziowych – stwierdziła.

…ORAZ MASZYNY, POJAZDY I SPRZĘT

Urzędnicy podkreślili, że ostatecznym efektem projektu będzie opracowanie nowej strategii ochrony brzegów w kontekście obserwowanych zmian klimatu i narastającej antropopresji.

W ramach zakończonego projektu wyposażono służby ochrony wybrzeża w specjalistyczny sprzęt, niezbędny do wykonywania zadań ochronnych brzegów morskich.

Urzędnicy podali, że za prawie 4 mln zł zakupiono samochody terenowe, samochody dostawcze typu VAN, ciągniki rolnicze, przyczepy, ponton wodny z przyczepą, quad, samochód ciężarowy, koparko-ładowarkę, forwarder z żurawiem oraz koparkę łańcuchową.

PAP/raf

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj