Port Gdańsk przygotowuje się na wzmożony ruch samochodów ciężarowych ze zbożem

(Fot. Port Gdańsk)

Portowi operatorzy stale zwiększają swoje możliwości w zakresie przeładunku płodów rolnych. W ciągu najbliższych dwóch lat planują zwiększyć zdolności przeładunkowe zbóż do blisko 3 mln ton. Prognoza na ten rok mówi o 2,5 mln ton.

Obecnie w Porcie Gdańsk przeładunkiem zbóż zajmują się terminale: GBT/Malteurop na Nabrzeżu Bytomskim, Port Gdański Eksploatacja na Nabrzeżu Szczecińskim, Magrol na Nabrzeżu Zakrętu Pięciu Gwizdków, Gdańskie Młyny na Nabrzeżu Zbożowym, Speed na Nabrzeżu Wiślanym i Siark-Port na Nabrzeżu OPP.

PRIORYTETOWA GRUPA ŁADUNKOWA

Zboże to po surowcach energetycznych kolejna grupa ładunkowa w Porcie Gdańsk traktowana priorytetowo. Występuje głównie w relacji eksportowej. Jest to ziarno zarówno polskie, jak i ukraińskie. W 2022 roku przez portowe nabrzeża przeszło nieco ponad 1,9 mln ton zbóż. Od początku bieżącego roku operatorzy przeładowali już ponad 764 tys. ton ziarna.

Statki ze zbożem płyną głównie do portów w Danii, Holandii, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Finlandii, Szwecji, Norwegii, Belgii. W sumie od początku br. obsłużono 115 statków do załadunku zboża oraz trzy statki, które przypłynęły ze zbożem. Zdolności dowozowe i odwozowe zboża do i z głównych terminali to maksymalnie 758 samochodów i 71 wagonów na dobę. Od początku roku do kwietnia w Porcie Gdańsk rozładowano 13 280 ciężarówek ze zbożem i załadowano pięć aut. Z kolei w ruchu kolejowym obsłużono 1827 wagonów ze zbożem.

DODATKOWE PUNKTY BUFOROWE

Na terenie Portu Gdańsk są przygotowane punkty buforowe dla samochodów ciężarowych. Tzw. miejsca odstawcze są zlokalizowane przy ul.: Budowniczych Portu Płn., Ku Ujściu, Załogowa, Śnieżna – Handlowa. W przypadku pojawiania się zatorów na drogach dojazdowych do portu, ZMPG przeznaczy nowe tereny pod parkingi buforowe – przy ul. Kontenerowej i Budowniczych Portu Płn.

– Przed nami spore wyzwanie, jeśli chodzi o wywiezienie poza teren Polski zapasów zbóż, znajdujących się aktualnie w zasobach magazynowych. Eksport takich ilości zboża jest możliwy tylko drogą morską. W związku z tym operatorzy działający na terenie portu mają niełatwe zadanie maksymalizacji swoich zdolności przeładunkowych. Aby to ułatwić, Port Gdańsk prowadzi prace w zakresie przygotowania infrastruktury i zasad organizacji głównych kanałów logistycznych, tak aby ruch do portu i z portu odbywał się maksymalnie płynnie – wyjaśniał Kamil Tarczewski, wiceprezes Zarządu Morskiego Port Gdańsk.

PORT PROWADZI DZIAŁANIA PREWENCYJNE

Szacuje się, że około 70 proc. transportu zbóż do portu w najbliższym czasie będzie się odbywało ciężarówkami, a dalej statkami. Z tego powodu Port Gdańsk w ramach działań prewencyjnych przygotowuje dodatkowe miejsca i parkingi postojowe dla samochodów ciężarowych, które pomogą nie korkować i nie zastawiać dróg publicznych, w tym np. ronda przy Letnicy.

Po konsultacjach z Pomorskim Wojewódzkim Inspektorem Transportu Drogowego, port wystosował wniosek do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni o udostępnienie miejsc buforowych dla aut ciężarowych. Poprosił także o wprowadzenie nowych zasad ruchu polegających na zmianie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ul. Marynarki Polskiej i ul. Śnieżnej, przeznaczeniu lewego pasa ruchu ul. Marynarki Polskiej do jazdy na wprost w kierunku dzielnicy Nowy Port i prawego pasa ruchu do skrętu w ul. Śnieżną oraz wydzieleniu pasa miejsc odstawczych na ul. Sucharskiego.

Zboże w gdańskim porcie występuje głównie w relacji eksportowej. Obecnie zdolności przeładunkowe portu szacowane są na 300 tysięcy ton miesięcznie, co daje roczny obrót na poziomie 3,6 mln ton.

mat. pras./ol

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj