Rekordowe półrocze Portu Gdańsk. Których towarów przeładowano najwięcej?

(Fot. materiały prasowe)

W ciągu pierwszego półrocza na nabrzeżach Portu Gdańsk przeładowano 41,2 mln ton towarów. To wzrost wolumenu o 36 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Największe wzrosty zanotowały surowce energetyczne, takie jak węgiel i paliwa płynne.

Po pierwszym kwartale tego roku Port Gdańsk wskoczył na ósme miejsce w rankingu portów europejskich, wyprzedzając takie portowe tuzy jak Marsylia, Barcelona, Konstanca czy Walencja. Na wyciągnięcie ręki jest port w Amsterdamie. Obiekt nadal utrzymuje pozycję lidera kontenerowego na Bałtyku i drugie miejsce w przeładunkach ogółem – ustępuje tylko portowi Ust Ługa, który jest głównym oknem eksportowym, jeśli chodzi o rosyjskie surowce energetyczne.

Po pierwszym półroczu na fali wzrostów w gdańskim porcie pozostają surowce energetyczne. Przeładunki paliw płynnych sięgnęły 18,3 mln (wzrost o 59 proc.), a węgla – 8,4 mln ton (o 117 proc. więcej). Drobnica zanotowała spadek o 6 proc., osiągając wynik na poziomie 11 mln ton.

ZBOŻOWE WYZWANIE

Jak przypomniano w komunikacie, sporym wyzwaniem dla portów Europy Środkowo-Wschodniej są obecnie przeładunki zbóż. W ciągu sześciu miesięcy przez Port Gdańsk wyeksportowano około 1,4 mln ton zboża, zwłaszcza kukurydzy, co stanowi wzrost o 52 proc. w stosunku do tego samego okresu zeszłego roku. Dla porównania przez cały 2022 rok obiekt obsłużył nieco ponad 1,9 mln ton ziarna.

–To było bardzo dobre półrocze. Już teraz możemy powiedzieć, że pobijemy rekord przeładunków z 2022 roku. Ostatnie wyniki jasno pokazują, w jak dobrej kondycji jest Port Gdańsk. W sumie przeładowaliśmy o 36 proc. więcej towarów niż rok wcześniej. Jeszcze w zeszłym roku Port Gdańsk plasował się na 13. pozycji w Europie, a już zajmujemy ósme miejsce – reasumuje Łukasz Malinowski, prezes Portu Gdańsk.

WIĘCEJ STATKÓW I PRZEŁADUNKÓW

W ciągu ostatnich sześciu miesięcy do Gdańska zawinęły w sumie 1 832 statki handlowe. To więcej o 125 jednostek niż w pierwszej połowie 2022 roku.

Widoczny jest spory – o 66,7 proc. – wzrost przeładunków w Porcie Wewnętrznym, co jest zasługą między innymi inwestycji poczynionych w tej części portu, dzięki którym możliwe są zawinięcia większych statków. Modernizację toru wodnego (na długości siedmiu kilometrów) i rozbudowę nabrzeży (pięć kilometrów) w Porcie Wewnętrznym zakończono w 2022 roku. Na tym jednak nie kończą się inwestycje w Porcie Wewnętrznym. Port Gdańsk otrzymał dofinansowanie dla projektu pod nazwą „Poprawa infrastruktury Portu Gdańsk wraz z analizą wdrożenia systemu niskoemisyjnego OPS dla zrównoważonego rozwoju sieci TEN-T”. Dotacja w wysokości blisko 100 mln euro pochodzi z Instrumentu „Łącząc Europę”. W ramach wspomnianego projektu przewiduje się przebudowę czterech kolejnych nabrzeży o łącznej długości blisko dwóch kilometrów wraz z niezbędną infrastrukturą podziemną i kolejową. Nabrzeża Wiślane i Bytomskie zostały zlokalizowane wzdłuż Kanału Portowego, natomiast Nabrzeża Rudowe III i Węglowe znajdują się w Basenie Górniczym. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ogłosił trzy postępowania przetargowe na wyłonienie wykonawców robót budowlanych na Nabrzeżach: Rudowym, Bytomskim i Wiślanym. Ogłoszenie czwartego przetargu – na Nabrzeże Węglowe – planowane jest na trzeci kwartał 2023 roku. Realizacja projektu ma przyczynić się do wzrostu konkurencyjności Portu Gdańsk, wzmocnienia potencjału przeładunkowego i zwiększenia przepustowości.

Mat.pras./MarWer

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj