Zapytano niemieckie firmy o współpracę z nazistami. „Lekceważą obowiązek informowania o swojej przeszłości”

(Fot. Fundacja Łączy Nas Polska)

Fundacja Łączy Nas Polska przedstawiła w piątek w Gdańsku raport pt. „Powiedzcie prawdę o swoich zbrodniach. Dlaczego niemieckie firmy nie promują prawdy o przebiegu okupacji Polski w latach 1939-1945”. – Duże niemieckie marki, które skorzystały na współpracy z Hitlerem, ukrywają te fakty – twierdzi Natalia Nitek-Płażyńska. Jej zdaniem w przestrzeni publicznej ciągle zbyt mało mówi się o powiązaniach przedsiębiorstw z nazistami oraz o tym, jak działania wojenne pozwoliły im zbudować obecną, silną pozycję.

Prowadząca briefing Natalia Nitek-Płażyńska powiedziała, że prowadzona przez nią fundacja wysłała zapytania m.in. do takich firm, jak BASF, Lufthansa, Hugo Boss, Agfa, Dr. Oetker, Porsche, BMW czy Mercedes-Benz.

BIZNES BUDOWANY NA CIERPIENIU

Jak wskazała Nitek-Płażyńska, większość firm dorobiła się i znacząco rozwinęła wskutek działań wojennych. Chodzi tu przede wszystkim o grabienie bogactw, nieruchomości i wielu pracowników przymusowych. Według wyliczeń historyka Thomasa Kuczyńskiego, robotnicy przymusowi wypracowali łącznie aż 64 miliardy roboczogodzin, co przekłada się wprost na 180 miliardów marek niemieckich.

(Fot. Fundacja Łączy Nas Polska)

– Czy w świadomości społecznej przewija się informacja na temat przeszłości tych firm? Skąd wzięły się swoją pozycję na rynku? Skąd mogą chwalić się jakością albo dobrymi cenami? – mówiła Natalia Nitek-Płażyńska i dodała, że stało się tak właśnie poprzez ich współpracę z nazistowskim aparatem opresji względem Polski.

PYTANIA O PRZESZŁOŚĆ

Natalia Nitek-Płażyńska powiedziała, że fundacja dwa miesiące temu wystosowała listy do tych firm, dopytując, w jaki sposób informują o swojej przeszłości i o tym, jak wzbogaciły się i zdobyły pozycję rynkową oraz czy informują o niemieckiej okupacji Polski w czasach II wojny światowej.

(Fot. Fundacja Łączy Nas Polska)

– Firmy te lekceważą ciążący na nich obowiązek informowania o swojej przeszłości. Po pierwsze, część z tych firm nie odpowiedziała na nasze pytania. Po drugie, większość z tych firm ma na swoich stronach internetowych zakładki o historii, jak się firma rozwijała, (…) ale to lekceważy poprzez brak jakichkolwiek informacji, jak firma rozwijała się w czasie II wojny światowej – tłumaczyła Natalia Nitek-Płażyńska i podkreśliła, że biznes miał współudział w tym, co się działo.

WYMIJAJĄCE ODPOWIEDZI

Prezes Fundacji Łączy Nas Polska podała przykład firmy Dr. Oetker, która otrzymała w 1937 r. tytuł „Wzorowej nazistowskiej firmy”.

– Firmy, które odpowiedziały na moje zapytanie, często robiły to w sposób oględny, nie dotykający sedna sprawy – mówiła Nitek-Płażyńska. Tłumaczyła, że odpowiedzi nie dotyczyły wątku związanego z Polską.

Radna PiS w Gdańsku Barbara Imianowska stwierdziła, iż rzesza naszych przodków zasługuje na to, żeby prawda historyczna ujrzała całkowity zakres straty moralnej i finansowej Polaków.

Cały zapis konferencji:

PAP/OB/pb

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj