Kto wybuduje Port Zewnętrzny w Gdyni? Marcin Horała: „Pierwsze statki zacumują w 2029 roku”

(Fot. Radio Gdańsk/Marcin Lange)

Niewykluczone, że jeszcze w tym roku wybrany zostanie zewnętrzny operator do budowy Portu Zewnętrznego w Gdyni – zapowiedział dziś Marcin Horała, wiceminister polityki i funduszy regionalnych, dodając, że pierwsze statki będą mogły zacumować tam już w 2029 roku.

Jak poinformowano podczas dzisiejszej konferencji w Gdyni, przygotowania do realizacji Portu Zewnętrznego są bardzo zaawansowane: zrealizowano cały etap projektowy, pozyskano środki z budżetu państwa na budowę falochronów, a do końca października potrwa proces składania ofert przez operatorów chętnych do wybudowania terminala w partnerstwie prywatno-publicznym.

ROZWÓJ PORTU I NOWY TERMINAL

– Dzięki tej inwestycji gdyński port będzie mógł rozwijać się i zwiększać możliwości przeładunkowe. Prawdopodobnie na przełomie roku będziemy w stanie wybrać partnera. Port Zewnętrzny to dodatkowy terminal, który wyjdzie w morze. Dotychczas Port Gdynia był portem wewnętrznym, czyli takim, który wchodzi w głąb lądu i nie ma możliwości rozwoju, bo jest otoczony ze wszystkich stron miastem. A zatem jedyną droga rozwoju jest dla niego wyjście w morze. Będzie to kontenerowy terminal głębokowodny, co pozwoli na bezpośrednie połączenia z Dalekiego Wschodu, tak, jak ma to miejsce w Gdańsku – zapewniał Marcin Horała, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego, poseł i kandydat na posła Prawa i Sprawiedliwości.

Port Zewnętrzny o powierzchni 151 hektarów ma stanowić swoiste przedłużenie dwóch nabrzeży: Szwedzkiego i Śląskiego. Ponadto inwestycja sprawi, że teren całego gdyńskiego obiektu niemal się podwoi. Realizacja zadania umożliwi zawijanie do Gdyni kontenerowych statków oceanicznych o parametrach Baltmax, czyli o długości do 430 metrów (w dalszej perspektywie do 490 metrów), szerokości do 60 metrów (w dalszej perspektywie do około 70 metrów) i zanurzeniu do 15,5 metra. Zdolności przeładunkowe Portu Zewnętrznego szacuje się na dwa i pół miliona kontenerów rocznie.

Marcin Lange/MarWer

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj