Pierwsza taka umowa w historii. Porty Gdańsk, Gdynia i Szczecin-Świnoujście będą ściśle ze sobą współpracować

Piotr Gorzeński, Dorota Pyć i Jarosław Siergiej (Fot. Port Szczecin-Świnoujście)

Porty: Gdańsk, Gdynia oraz Szczecin-Świnoujście podpisały umowę o ścisłej współpracy pod wspólną marką „Polskie Porty”. To pierwsze takie porozumienie w historii.

Porozumienie ma na celu wzmocnienie ich pozycji w europejskim oraz światowym systemie transportowo-logistycznym. Ponadto otwiera drogę do wspólnego działania na rzecz konkurencyjności, bezpieczeństwa i odporności, infrastruktury portowej oraz technologii. Jest także dobrym fundamentem strategicznej współpracy w ramach krajowych i międzynarodowych działań wspólnych dla każdego z portów. Jednym z głównych założeń współpracy jest wspólne opracowanie „Programu rozwoju polskich portów morskich do roku 2035 z perspektywą do roku 2060”.

Historia dzieje się na naszych oczach!

Prezesi Port Gdynia, Port Gdańsk i Port Szczecin-Świnoujście podpisali w…

Opublikowany przez Port Szczecin-Świnoujście Wtorek, 24 czerwca 2025

MINISTER ARKADIUSZ MARCHEWKA: CHCEMY WZMOCNIĆ POZYCJĘ KONKURENCYJNĄ PORTÓW

Jak mówił w Sopocie minister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, chodzi o to, by jeszcze bardziej pobudzić ten kluczowy sektor gospodarki.

– Chcemy realizować działania, które będą służyć rozwiązywaniu w sposób spójny najważniejszych wspólnych spraw. Chcemy również wzmocnić pozycję konkurencyjną portów względem portów zagranicznych. Dążymy do wzajemnego wykorzystania wiedzy najlepszych praktyk i doświadczeń, planowania i wdrażania innowacyjnych technologii zgodnie ze światowymi trendami, prowadzenia wspólnych działań zmierzających do uzyskania korzystniejszych warunków wsparcia i finansowania rozwoju – podkreślał minister.

Minister Arkadiusz Marchewka (Fot. Port Szczecin-Świnoujście)

ISTOTNY KROK

Porozumienie o współpracy, podpisane 24 czerwca 2025 r. przez Zarządy Portu Gdańsk, Portu Gdynia, Portu Szczecin i Portu Świnoujście, to istotny krok w kierunku realizacji wielu ambitnych działań strategicznych związanych z infrastrukturą, cyfryzacją i transformacją energetyczną portów.

– Ważne jest, aby porty morskie w pewnych obszarach, na przykład związanych ze zrównoważonym rozwojem portów i niebieską gospodarką, miały spójne stanowiska, co może się przełożyć na większą efektywność, wdrażanie standardów i harmonizację procedur oraz odpowiednią reprezentację interesów polskich portów morskich w Unii Europejskiej. Warto łączyć siły, szczególnie w czasach turbulencji geopolitycznych i gospodarczych – tłumaczyła Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk.

– Porty morskie są jednym z najważniejszych ogniw gospodarki narodowej. Generują wielomiliardowe wpływy do budżetu państwa, przyciągają inwestycje, wspierają eksport i import, a jednocześnie pełnią funkcję infrastruktury krytycznej. Dzisiejsze wyzwania – od transformacji energetycznej, przez presję geopolityczną, po konkurencję regionalną – wymagają nie tylko sprawności operacyjnej, ale także skoordynowanego działania na poziomie strategicznym. Porozumienie trzech kluczowych portów pozwoli nam skutecznie budować trwałą pozycję Polski w europejskim systemie transportowym. Silne porty to silne państwo – i nie jest to puste hasło, ale rzeczywistość, mierzalna i odczuwalna w gospodarce i w bezpieczeństwie kraju – podkreślał Piotr Gorzeński, prezes Portu Gdynia.

– Naszym wspólnym celem jest stworzenie portów przyszłości: zmodernizowanych, zdigitalizowanych, zrównoważonych środowiskowo, a jednocześnie doskonale skomunikowanych z zapleczem krajowym i europejskim. Szczególnie ważna jest dla nas współpraca w zakresie uspójnienia dostępu transportowego oraz przyspieszenia strategicznych inwestycji, takich jak modernizacja linii kolejowych prowadzących do portów czy rozwój systemów cyfrowych i automatyzacji procesów portowych – mówił Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Piotr Gorzeński, Dorota Pyć i Jarosław Siergiej (Fot. Port Szczecin-Świnoujście)

MARSZAŁEK MIECZYSŁAW STRUK: IMPULS DLA REGIONALNEGO PRZEMYSŁU

Podpisano także list intencyjny w sprawie budowy jednostki instalacyjnej dla morskich farm wiatrowych. – To impuls dla naszego regionalnego przemysłu – zaznaczył marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

– Polski potencjał stoczniowy jest duży, ma znaczący know-how, bardzo bogate doświadczenie. Równie dobrze polskie stocznie i polscy kooperanci mogą wykonywać tego typu zlecenia. Możemy dziś powiedzieć, że polskie stocznie mogą wykonywać dla polskich inwestorów farm wiatrowych odpowiednie statki – stwierdził marszałek.

Oba dokumenty zostały podpisane podczas kongresu Polskie Porty 2030, który odbywa się w Sopocie.

Oskar Bąk/aKa/ua

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj