Skrócono trasę gdańskiej linii autobusowej 283. Od piątku autobus kursuje tylko do przystanku Węzeł Kliniczna. Wcześniej dojeżdżał do Nowego Portu.
Przewodniczący Rady Dzielnicy Młyniska Tomasz Larczyński podkreśla, że zmiana nie została skonsultowana z mieszkańcami.
– Brak konsultacji z radami dzielnic budzi wątpliwości, jeśli chodzi o merytoryczną kwestię zmiany. Są również wątpliwości natury prawnej, ponieważ kompetencje rad dzielnic przewidują opiniowanie przebiegu linii komunikacyjnych na terenie Gdańska. Brak zwrócenia się o taką opinię może skutkować nieważnością takiej decyzji. Wszyscy chcielibyśmy tego uniknąć, ponieważ to mogłoby wprowadzić chaos komunikacyjny i prawny – przekazuje.
WNIOSEK DO KOMISJI REWIZYJNEJ
Tomasz Larczyński zwrócił się z wnioskiem do komisji rewizyjnej oraz wiceprezydenta Gdańska Piotra Borawskiego o ustalenie, czy decyzja dotycząca skrócenia linii 283 jest zgodna z prawem.
– Nie powinien być to problem, aby wstrzymać tą zmianę do września czy października. Wtedy rady dzielnic będą mogły się wypowiedzieć. Linia 283 nie jest może najważniejszą w Gdańsku, ale bardzo ważne jest to, abyśmy w przyszłości o takich zmianach dowiadywali się na etapie prac projektowych, a nie po fakcie – zaznacza Larczyński.
STANOWISKO ZTM
Rzecznik ZTM w Gdańsku Dagmara Szajda informuje, że decyzja o skróceniu linii 283 została podjęta po dokładnej analizie danych z systemu liczenia pasażerów.
– Na odcinku Węzeł Kliniczna – Nowy Port linia 283 pokrywa się z trasami tramwajów linii 7 i 10, które kursują znacznie częściej, średnio co 5-10 minut. Tymczasem autobusy linii 283, jeżdżące co 40 minut, przewoziły na tym odcinku średnio 11 pasażerów – zauważa rzecznik ZTM w Gdańsku
– Na przystankach Węzeł Kliniczna oraz Swojska będzie możliwa dogodna przesiadka na tramwaje kursujące w kierunku Nowego Portu – dodaje.
LEPSZE WYKORZYSTANIE ZASOBÓW
Dagmara Szajda zwraca również uwagę na to, że skrócenie linii pozwoli lepiej wykorzystać dostępne zasoby, gdzie zapotrzebowanie jest większe.
– Jesteśmy w trakcie przygotowywania pakietu zmian, które chcemy wprowadzić jesienią. Przesłaliśmy propozycję do rad dzielnic i czekamy na ich uwagi. Na drugą połowę sierpnia zaplanowano spotkanie z ich przedstawicielami rad dzielnic – wyjaśnia.
Jak dodaje Szajda, ZTM zobaczy, jak skrócenie linii sprawdzi się w praktyce, i będzie na bieżąco monitorować sytuację.
Tymon Nieśmiałek/aKa





