PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście informuje, że od 1 stycznia 2026 roku wycofa ze sprzedaży jednorazowe bilety papierowe przeznaczone do kasowników. Zmiana ta ma być odpowiedzią na rosnące zainteresowanie pasażerów biletami cyfrowymi oraz dążeniem do ujednolicenia standardów z innymi przewoźnikami kolejowymi w regionie. Już zakupione bilety będzie można wykorzystać do 12 grudnia 2026 roku.
Jak tłumaczy przewoźnik, decyzja o rezygnacji z biletów kartkowych (z wyłączeniem Biletów Metropolitalnych) ma m.in. ograniczyć problemy, z jakimi borykali się podróżni.
– Jednorazowe bilety kartkowe są częstym powodem reklamacji – np. gdy nie zostały skasowane – napisano w komunikacie SKM Trójmiasto.
JEDNOLITE STANDARDY
PKP SKM w Trójmieście podkreśla, że dostosowuje tym samym swoje standardy do pozostałych przewoźników kolejowych w województwie pomorskim.
– Dostosowujemy się do standardów pozostałych pasażerskich przewoźników kolejowych wykonujących przewozy w województwie pomorskim, którzy od lat nie stosują już biletów kartkowych do kasowników – zaznacza firma.
Od nowego roku bez jednorazowych biletów kartkowych do kasowników SKM!
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z…
Opublikowany przez SKM Trójmiasto Poniedziałek, 17 listopada 2025
EKOLOGIA I APLIKACJE
SKM Trójmiasto dodaje, że jest to również odpowiedź na zmieniające się nawyki podróżnych, który coraz chętniej kupują bilety w aplikacjach mobilnych, poprzez strony internetowe czy w automatach biletowych. Odejście od papierowych biletów ma być też proekologiczne.
– Rezygnacja z części papierowych biletów to mniej odpadów i więcej drzew. Razem chronimy naturę – zachęca przewoźnik.
BILET JAK FAKTURA
Dodatkowo zmiana ma uprościć formalności dla osób podróżujących służbowo, ponieważ bilety elektroniczne mogą stanowić podstawę do rozliczeń bez konieczności składania wniosków o wystawienie faktury.
OPINIE PASAŻERÓW
Pod postem na facebookowym profilu firmy pojawiło się wiele komentarzy – nie zabrakło opinii krytycznych, choć znalazły się również głosy poparcia dla wprowadzonej zmiany.
– W jaki sposób bilet będzie mógł zakupić senior nie korzystający z żadnej aplikacji i płacący tylko gotówką? – napisała pani Patrycja.
– Powolne „gotowanie żaby”. Najpierw odebrano możliwość zakupu biletów w innych aplikacjach, ale pozostawiono bilety kartkowe. Teraz likwiduje się bilety kartkowe, pozostawiając wciąż niewygodne rozwiązania. Odbieram to tak, jakby chciano nas na siłę zmusić do korzystania z problematycznego Systemu Fala – napisała pani Monika.
– Bardzo dobrze, najwyższy czas na zmianę. Argument, że rozwój powinien stać w miejscu, bo część osób, w tym seniorów, mogłaby mieć trudności z obsługą nowych rozwiązań, jest moim zdaniem nietrafiony. Technologie takie jak płatności internetowe czy aplikacje funkcjonują w przestrzeni publicznej od 10 lat, dlatego warto, aby także starsi użytkownicy stopniowo się do nich dostosowywali.
– Bardzo dobrze, czas najwyższy. Argument, że coś ma nie iść do przodu, bo zacofani ludzie i emeryci sobie nie poradzą jest po prostu idiotyczny. To niech się seniorzy dostosują w końcu do płatności internetowych i aplikacji, które funkcjonują w przestrzeni publicznej dobre 10 lat. Ile można stać w miejscu? – pyta pani Magdalena.
– Brawo! 21 wiek zawitał do SKM-ki – napisał pan Łukasz.
GDZIE KUPISZ BILETY?
Nadal bilety kupisz wygodnie – pisze SKM Trójmiasto:
- w aplikacjach mobilnych: Jakdojade, Bilkom, SkyCash, Koleo, System Fala
- przez strony internetowe: bilety.skm.pkp.pl, bilkom.pl, koleo.pl, systemfala.pl
- w kasach biletowych, poprzez walidatory Systemu Fala, w automatach biletowych, w pociągu: u kierownika pociągu lub kontrolera biletów.
oprac. puch





