Jakie perspektywy czeka kolej? Jaromir Falandysz: „To transport jutra” [FORUM WIZJA ROZWOJU]

Jaromir Falandysz (fot. Radio Gdańsk/Roman Jocher)

Zablokowane porty przy Morzu Czarnym spowodowały, że zboże z Ukrainy trafia do portów polskich czy krajów zachodniej Europy za pośrednictwem kolei. Jakie perspektywy rozpościerają się przed transportem kolejowym? O tym na Forum Wizji Rozwoju Jarosław Popek rozmawiał z popołudniowym „Gościem Dnia Radia Gdańsk”, którym był Jaromir Falandysz, wiceprezes Lotos Kolej.

– Kolej to transport przyszłości. I to nie tylko z uwagi na wojnę na Ukrainie oraz obecną sytuację. Chociaż ona też jest bardzo dużym wyzwaniem. W czerwcu przetransportowaliśmy już z i do Ukrainy około 100 tysięcy ton towarów, ale to wciąż niewystarczająca ilość, biorąc pod uwagę, że według różnych szacunków jeszcze ok. 20 milionów ton zboża po ukraińskiej stronie granicy czeka, by je wyeksportować. Musimy zmierzyć się z tym zadaniem. Jesteśmy wiceliderem rynku przewozów towarowych kolejowych w Polsce. Myślę, że jesteśmy w stanie dojść do poziomu ćwierci miliona ton miesięcznie wywożonego zboża z Ukrainy – powiedział Falandysz.

Lotos Kolei to spółka, która z założenia służyła jako przewoźnik kolejowy obsługujący rafinerię w Gdańsku. Teraz jednak mocno się rozwinęła i usługi na rzecz rafinerii to tylko połowa jej przychodów. Jak na pozycję firmy wpłynie fuzja Lotosu z Orlenem?

– Myślę, że w obszarze logistyki jest bardzo dużo synergii, które można zrealizować i sprawią, że transport paliw po Polsce będzie tańszy. Już wstępnie rozmawiamy z kolegami z Orlen KolTrans, przewoźnikiem należącym do PKN Orlen, jak zrobić to efektywnie – wyjaśnił wiceprezes Lotos Kolej.

W transporcie kolejowym liczy się nie tylko tabor, ale również trasy. Jak może zmienić sytuację budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego?

– Wpływ Centralnego Portu Komunikacyjnego będzie jednoznacznie pozytywny. Nie tylko na transport pasażerki, ale i towarowy. Uwolni się bardzo dużo przepustowości z dotychczasowych szlaków klejowych, bo pociągi pasażerskie pojadą zupełnie nowymi liniami kolejowymi szybkiego ruchu – wyjaśnił popołudniowy Gość Dnia Radia Gdańsk.

am

Komentarze


Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj