Estakady, węzły, a może nawet tunele. Rozpoczął się proces inwestycyjny budowy Drogi Czerwonej [INWESTYCJE POMORZE]

(Fot. Radio Gdańsk/Marcin Lange)

Wyczekiwana od lat przez mieszkańców Gdyni – kluczowa dla dalszego rozwoju portu – Droga Czerwona zostanie wybudowana. Podpisano umowę w sprawie programu inwestycyjnego przedsięwzięcia. Jakie znaczenie będzie miała dla usprawnienia ruchu w mieście? To sprawdził nasz reporter.

Droga ma być gotowa w 2029 roku, a przedsięwzięcie będzie finansowane z budżetu państwa. Właśnie rozpoczął się proces inwestycyjny, który zakończył wieloletnie przymiarki do budowy tej trasy. Jak podkreśla wiceminister infrastruktury Marcin Horała, droga nie tylko przyczyni się do rozwoju portu, ale także będzie istotna dla mieszkańców północnej części Gdyni i ościennych miejscowości. To dlatego, że odciąży będącą w fatalnym stanie Estakadę Kwiatkowskiego z ruchu pojazdów ciężarowych.

– To jest obecnie jeden z problemów, że na Estakadzie Kwiatkowskiego ten strumień towarów, strumień pojazdów z portu krzyżuje się z drogą codziennych dojazdów mieszkańców północnych dzielnic Gdyni, ale też rozbudowujących się terenów powiatu puckiego, Kosakowa, Suchego Dworu, Dębogórza i kolejnych miejscowości, z których mieszkańcy codziennie dojeżdżają do pracy w Trójmieście. To powoduje codzienne korki, do tego problemy techniczne z estakadą, którą co chwilę trzeba fragmentami zamykać i remontować. Jest dla mnie źródłem ogromnej satysfakcji to, że mogłem do tego dołożyć swoją cegiełkę, że ta inwestycja dzisiaj realnie się rozpoczyna – mówi wiceminister Marcin Horała.

Droga będzie miała pięć węzłów, a prace budowlane mają się rozpocząć za 4 lata. – Inwestycja, ze względu na swoją specyfikę, będzie bardzo skomplikowana – podkreśla dyrektorka gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Anita Poleksiak.

– Ze względu na zabudowę miejską, będziemy musieli dokładnie przebadać kwestie techniczne, jak komunikacyjnie to rozwiązać, w jakiej technologii, jak organizacyjnie. Tak, żeby mieszkańcom jak najbardziej ułatwić trudny okres, który będzie się wiązał z samą realizacją. Trasa jest podzielona na trzy odcinki. Od Gdyni Wielka Chylonia do węzła Terminal Promowy. To będą głównie obiekty inżynierskie. Już teraz wiemy, że to inaczej nie będzie mogło się odbyć. To będą estakady, być może tunele, węzły, wiadukty. Taka technologia jest najbardziej sprawna i najbardziej organizacyjnie możliwa – dodaje.

Budowa Drogi Czerwonej będzie kosztowała ponad 2 miliardy złotych.

mm

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj