Fryzjer zepsuł sylwestrową fryzurę? W szatni zgubili płaszcz? Sprawdź, jakie masz prawa

Czy szatnia odpowiada za nasze płaszcze? Czy można zareklamować nieudaną imprezę sylwestrową? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina o prawach tym, którzy chcą hucznie i wystawnie przywitać Nowy Rok.

Na podstawie tej umowy przedsiębiorca zobowiązuje się zorganizować imprezę, a konsument zapłacić za bilet. Spisanie najważniejszych punktów organizowanego wieczoru (ilość ciepłych dań, napojów, rodzaj muzyki) lub nawet ustalenia mailowe ułatwią dochodzenie roszczeń w przypadku konfliktu z organizatorem. A jeśli na scenie, zamiast obiecywanego zespołu, pojawi się komputer z muzyką, powinniśmy złożyć reklamację domagając się obniżenia ceny za bilet.

Nagła zmiana planów może wiązać się ze stratą wpłaconych pieniędzy. W każdym przypadku kwota naliczana konsumentowi powinna być adekwatna do poniesionych przez organizatora wydatków. Warto pamiętać, że jeśli do zmiany istotnych warunków umowy – miejsca, ceny, programu itp. – doszło z winy organizatora, to powinniśmy mieć możliwość rezygnacji bez ponoszenia kosztów.

Pamiętacie ten cytat z kultowego filmu Barei „Miś”? Zaginięcie rzeczy pozostawionych w szatni, pomimo umieszczonej informacji, że „za zaginięcie lub zniszczenie garderoby szatnia nie ponosi odpowiedzialności” to przykład niezgodnej z prawem praktyki. Organizator odpowiada za rzeczy pozostawione w szatni nie tylko wtedy, gdy jest płatna.

Nieprawidłowości zgłaszamy jak najszybciej, wyznaczając termin na poprawki. Konsumentom przysługuje prawo do naprawy usługi, żądania zwrotu zapłaconej kwoty, obniżenia ceny albo przyznanie rabatu. Odstąpienie od umowy jest możliwe, jeśli wada jest istotna (np. trwała spaliła włosy, zamiast koloru blond wyszedł inny, zabieg kosmetyczny spowodował chorobę itp.). Możemy domagać się odszkodowania, jeżeli w związku z wadliwym wykonaniem usługi narażeni zostaliśmy na dodatkowe koszty, np. skorzystanie z usług innego przedsiębiorcy. Konieczne są rachunki, aby udowodnić poniesioną szkodę i wystąpić o odszkodowanie.

Kupując materiały pirotechniczne sprawdźmy, czy na opakowaniu znajdują się: nazwa producenta, ostrzeżenia (np. o zachowaniu bezpiecznej odległości podczas odpalania czy nadzorze dorosłych) oraz instrukcja obsługi w języku polskim. Pamiętajmy, że wyroby pirotechniczne mogą kupować wyłącznie osoby pełnoletnie. Zanim kupimy fajerwerki sprawdźmy, czy opakowanie nie posiada żadnych wad (pęknięcia, przerwania, wybrzuszenia) oraz nie wysypuje się mieszanina pirotechniczna. Zobaczmy, czy elementy są dobrze połączone, nie przesuwają się, a części układu służącego do podpalenia nie wypadają.

Pomoc w nagłych przypadkach. W razie problemów ze sporządzeniem reklamacji, dochodzeniem praw konsumenci mogą liczyć na pomoc Inspekcji Handlowej, miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów, czy organizacji pozarządowych Federacji Konsumentów, Stowarzyszenia Konsumentów Polskich. Bezpłatne porady udzielane są również pod numerem telefonu 800 007 707.
Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj