Rewolucyjne zmiany na alei Grunwaldzkiej w Gdańsku. Ukłon w stronę rowerzystów i pieszych

Główna arteria Gdańska zostanie zwężona o jeden pas. Jak mówi Tomasz Wawrzonek z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, miasto chce w czasie epidemii dać więcej miejsca na chodnikach dla pieszych i rowerzystów, a sposobem na to ma być przeniesienie parkujących samochodów na jezdnię.

Na próbę nowe rozwiązanie zostanie zastosowane w dwóch miejscach. Chodzi o Grunwaldzką miedzy Kaprów a Derdowskiego w Oliwie. Natomiast we Wrzeszczu samochody parkujące dotychczas na chodniku będą robić to na czwartym pasie manewrowym między Klonową a Dmowskiego.

– To testowy pomysł na czas epidemii – mówi wiceprezydent Piotr Grzelak. – Dziś wszyscy nie mają, mam nadzieję, wątpliwości, że podobne uspokojenie ruchu na Trakcie Konnym się sprawdziło. Podobnie jest na Grunwaldzkiej. Te trzy miesiące to swego rodzaju test. Chciałbym, żeby się udał. Będziemy to na bieżąco monitorować – deklaruje.

 

Jedno z miejsc, w których nastąpi zwężenie (fot. Google Street View)

 

WIĘCEJ STREF ZAMIESZKANIA

Inne planowane w ramach miejskiego pakietu mobilnego zmiany to między innymi wprowadzenie na części lokalnych dróg strefy zamieszkania dającej pierwszeństwo pieszym. Chodzi o ulicę Ceynowy przy przystanku SKM w Oliwie, Kanapariusza przy Parku Oliwskim, a we Wrzeszczu – o ulice Grażyny i Białą.

Strefą zamieszkania w wakacje stanie się też część ulic na Głównym Mieście w Gdańsku. Urzędnicy chcą także likwidacji przycisków przy przejściach dla pieszych.

NOWE PASY DLA ROWERZYSTÓW

Łatwiej ma być też rowerzystom. Jak zapowiada Remigiusz Kitliński z Urzędu Miejskiego, na niektórych ulicach zostaną wyznaczone pasy rowerowe. Oprócz alei Hallera dotyczyć to będzie Myśliwskiej, Platynowej, Barniewickiej, Matemblewskiej, Warszawskiej i 3 Maja. – Wszystkie te zmiany odbędą się kosztem jezdni – zapowiada.

Urzędnicy potwierdzili także, że zamierzają zlikwidować czarny punkt na mapie rowerowej miasta. To skrzyżowanie alei Zwycięstwa i ulicy Piramowicza, gdzie w ostatnich trzech latach doszło do 23 wypadków i kolizji. Sposobem ma być odwrócenie kierunku ruchu na drodze, co doprowadzi do znaczącego ograniczenia jego natężenia.

Pierwsze pilotażowe zmiany wejdą w życie na przełomie maja i czerwca. Najpierw będą konsultowane z radami dzielnic.

Sebastian Kwiatkowski/am

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj