Słuchacze podcastów są bardziej ciekawi świata. I rzadko neurotyczni

(Fot. Pixabay)

W ostatnich latach podcasty stały się bardzo popularną formą rozrywki i nauki. Naukowcy z Queensland University of Technology postanowili przyjrzeć się osobom, które z nich korzystają. Z ich badań wynika, że słuchacze podcastów są dociekliwi, otwarci i głodni wiedzy.

Aby dowiedzieć się, jakie cechy osobowości charakteryzują słuchaczy podcastów i co motywuje ich do sięgania po nie, naukowcy poprosili trzystu ochotników z różnych krajów o wypełnienie ankiety. Kwestionariusz zawierał pytania dotyczące upodobań, nawyków i motywacji, a także cech osobowości. Z badań, których wyniki zostały opublikowane w „Plos One”, wyłoniły się bardzo ciekawe wnioski.

– Odkryliśmy, że ludzie, którzy słuchają podcastów, są bardziej otwarci na nowe doświadczenia, ciekawi świata, dociekliwi i mają silniejsze potrzeby poznawcze – czytamy w podsumowaniu badania.

PODCASTÓW RZADKO SŁUCHAJĄ NEUROTYCY

Badacze wskazali również, że ci, którzy sięgają po podcasty, rzadziej wykazują cechy neurotyczne. Jednocześnie zaprzeczyli tezie, że potrzeba ich słuchania stanowi przejaw uzależnienia od smartfonów. Przeciwnie – badania jednoznacznie wykazały, że amatorzy podcastów często uruchamiają je na innych urządzeniach, co znaczy, że telefon nie jest ich głównym narzędziem zdobywania informacji i komunikacji.

– Ci, którzy słuchają podcastów, mają większe potrzeby zdobywania informacji. Odkrycia te są zgodne z wcześniejszymi badaniami, które wykazały, że otwartość i ciekawość były powiązane z wykorzystaniem innych nowych technologii i korzystaniem z platform internetowych do celów informacyjnych – wskazali badacze, dodając, że ich odkrycie pomaga odróżnić potrzebę słuchania podcastów od potrzeby korzystania z social mediów: o ile pierwsza wynika z chęci zgłębiania wiedzy i zdobywania informacji, o tyle druga jest przejawem potrzeby przynależności i neurotyzmu.

PAP Life/MarWer

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj