Radiowy rejs nowym przekopem. Popłyniemy kanałem przez Mierzeję Wiślaną

(Fot. Radio Gdańsk/Anna Rębas)

– Jeszcze w sobotę ustalaliśmy ostatnie szczegóły naszej wyprawy. Wyruszymy w niedzielę, wczesnym rankiem, około godziny 5:00, a rejs zakończymy około północy. Tyle czasu sobie dajemy na zrealizowanie tej wyprawy i pokonanie nowego kanału. Wypływamy z Twierdzy Wisłoujście – zapowiada Anna Rębas, która będzie członkiem załogi na jachcie, który wyruszy w rejs nowo otwartym kanałem żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną.

– W sobotę, dzięki naszym marketingowcom, okleiliśmy nasz jacht wypożyczony z klubu 77 Racing. Zgodę na jego wypożyczenie wyraził kapitan Piotr Tarnacki, mistrz świata w klasie „Micro”. To osoba otwarta na prośby radiowców i pomagająca realizować ich morskie pomysły. Prognoza pogody pozwala mieć nadzieję, że naszą podróż uda się zrealizować i przepłyniemy ten kanał w niedzielę 18 września jako pierwsza załoga radiowa z Pomorza. Wierzymy, że się uda i liczymy na wyjątkowe wrażenia – nie kryje ekscytacji Anna Rębas, dziennikarz Radia Gdańsk.

REALIZATOR DŹWIĘKU KAPITANEM

Kapitanem wyprawy przez właśnie otwarty szlak wodny przez Mierzeję Wiślaną jest Stefan Kotiuk, na co dzień realizator dźwięku w Radiu Gdańsk.

– Uważam, że ta droga uruchomi turystykę wodną w tym rejonie. Cieszę się, że pierwsza część inwestycji została skończona. Popłynę na Zalew jachtem Bavaria 32, do dyspozycji mamy świetną, nowoczesną elektronikę i wyszkoloną załogę. Mam nadzieję na udane żeglowanie w niedzielny poranek. Zazwyczaj we wrześniu pływam po Mazurach. Tym razem wybrałem Zatokę Gdańską i Zalew Wiślany. Mamy dwie propozycje przejścia przez przekop: w godzinach 8.30- 10.00 lub 13.30 – 15.30. Jaką ostatecznie wybierzemy opcję, jeszcze nie wiem; w sobotę do ostatniej chwili obmyślaliśmy scenariusze tego rejsu. Moglibyśmy przejść do Górek Zachodnich, ale co byśmy zyskali? Godzinę w zapasie. Zostajemy zatem na razie w Wisłoujściu. Chcieliśmy popłynąć jeszcze na Hel, żeby zmierzyć czas wypłynięcia z zatoki, ale niestety niedziela okazać się może zbyt krótka na te dwie poważne podróże. Choć nie wątpię, że Bavaria poniosłaby nas nawet przez Atlantyk, o którym marzę. Może spróbujemy nieco wydłużyć rejs i zostać jeszcze do poniedziałku. Myślę, że ten pierwszy rejs będzie wydarzeniem historycznym dla wielu kolegów-żeglarzy z całej Polski – mówi Stefan Kotiuk.

NOWE PERSPEKTYWY DLA ŻEGLARZY

Michał Stróżyk, kolejny członek naszej załogi, jest żeglarzem, a w Radiu Gdańsk pracuje w dziale marketingu.

– Kanał żeglugowy to fantastyczna inwestycja. Otwierają się dzięki niemu nowe możliwości przed żeglarzami. Ja także żegluję, mogę więc powiedzieć, że tę drogę zbudowano również dla mnie. Dla mieszkańców Trójmiasta będzie to nowy, fantastyczny akwen do pływania. Kanał rozwija perspektywy żeglarstwa w Polsce. Będziemy się starać wypłynąć jak najwcześniej – żeby dostać się na przekop, będziemy płynąć z Twierdzy Wisłoujście około pięciu godzin. Mam nadzieję, że wiatr będzie nam sprzyjał – wyraża nadzieję Michał Stróżyk.

Z GIŻYCKA NA MIERZEJĘ WIŚLANĄ

Anna Rębas to dziennikarka i publicystka morska, a także żeglarka.

– Jacht, którym popłyniemy, udostępnił nam kapitan Piotr Tarnacki, mistrz świata w klasie „Micro”. Klub 77 Racing od razu pozytywnie zareagował na moją prośbę. Dodam, że z kapitanem Piotrem Tarnackim Radio Gdańsk współpracuje od lat. To znakomity żeglarz, ale i radiowiec czujący antenę tak, jak swoją super-szybką łódkę. Wielokrotnie gościł w naszych audycjach i programach morskich. Jest też bardzo otwarty na środowisko dziennikarzy zajmujących się sportem i tematyką morską.

W rejs popłynie też Paweł Pawlicki , żeglarz i podopieczny klubu 77 Racing, który ma uczynić tę podróż bezpieczniejszą.

– Paweł to giżyczanin z województwa warmińsko mazurskiego, zatem spotkałam na łódce swojego „ziomka”. Giżycko to nie od dziś Żeglarska Stolica Polski. Oboje wychowaliśmy się nad innym kanałem – Kanałem Łuczańskim. Jednym z trzech w Europie z mostem obrotowym otwieranym i zamykanym siłą ludzkich mięśni. Jest to nieco inna budowla, niż mosty na Mierzei Wiślanej, stanowiąca zabytek techniki z drugiej połowy XIX wieku. Obecnie obsługa mostu odbywa się ręcznie, zgodnie z pierwotnym założeniem konstruktorów, tak że ważący sto ton most obsługuje jedna osoba. Cała operacja otwierania lub zamykania mostu zajmuje jednemu operatorowi około pięciu minut. Okazało się, że zarówno ja, jak i Paweł (żeglarz z Giżycka) chodziliśmy do tej samej podstawówki nr 4, znajdującej się nad Kanałem Łuczańskim. Świat okazuje się bardzo mały. A żeglarze z Mazur spotykają się na kanale przez Mierzeję Wiślaną na jednym jachcie – dodaje Anna Rębas.

REJS DZIĘKI ZAANGAŻOWANIU WIELU OSÓB

– Cieszę się, że w tak doborowym towarzystwie i na tak nowoczesnej bezpiecznej jednostce przepłynę po kanale, po którego dnie niejednokrotnie chodziłam jeszcze w czasie budowy. Dziękuję inżynierom z firmy NDI/Besix, a zwłaszcza Mariuszowi Janczewskiemu, kierownikowi budowy, za oprowadzenie mnie po dnie tego kanału zimą 2021 roku. Oglądanie tej budowli hydrotechnicznej, teraz z innej, nawodnej perspektywy, wzbogaca moje spojrzenie na tę drogę wodną. Ciekawa też jestem widoku z Zalewu Wiślanego i chciałabym porozmawiać z innymi żeglarzami, których mam nadzieję spotkać. Dziękujemy też kapitanatowi Portu Nowy Świat i gospodarzowi tego miejsca kapitanowi Pawłowi Perkowskiemu za życzliwe rady i trzymanie kciuków za nasze przepłynięcie. Wiem, że będzie nas obserwował z góry. Musimy zameldować kapitanowi swoją obecność na dwie godziny przed wpłynięciem. Obiecaliśmy to zresztą jego pracownikom, że wspomnimy o tej ciężkiej pracy w naszej relacji. Zwłaszcza w dniu premierowego przepłynięcia. Ze swojej strony dziękuję dyrektorowi Urzędu Morskiego w Gdyni kapitanowi inżynierowi Wiesławowi Piotrzkowskiemu, że cierpliwie, przez trzy lata, odbierał ode mnie telefony, wyjaśniając zawsze najdrobniejsze szczegóły tej inwestycji – mówi Anna Rębas.

W premierowy radiowy rejs z Zatoki Gdańskiej na Mierzeję Wiślaną przez nowy kanał żeglugowy wyruszamy w niedzielę, 18 września, przed 5:00 rano z Twierdzy Wisłoujście w Gdańsku. Zachęcamy do towarzyszenia nam w tej podróży. Aktualizacja – już niebawem. Ahoj!

Anna Rębas/raf

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj