Ważny etap budowy drogi wodnej przez Zalew Wiślany. W Nowakowie otwarto most obrotowy

(fot. Radio Gdańsk/Marek Nowosad)

Najpierw był prom, później most pontonowy otwierany ręcznie, potem elektrycznie, a teraz teraz zupełnie nowy, wysoki most obrotowy. W Nowakowie na rzece Elbląg stanęła nowa przeprawa. Most został wybudowany w ramach realizacji drugiego etapu „Budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. Inwestycja najbardziej cieszy mieszkańców.

– 17 lat przepracowałem najpierw na promie, potem na moście pontonowym. Na początku było ciężko, bo most otwierało się ręcznie. Później był otwierany elektryczne – opowiada 81 letni Piotr Rosiak z Nowakowa.

Przez stary most trzeba było jechać „zygzakiem”, by nie zniszczyć sobie podwozia samochodu.

– Milicjanci sprawdzali nawet, czy przejeżdżający nie jadą pod wpływem alkoholu. Jedynie naprawdę wysoki samochód mógł jechać przez przęsła prosto. O tej jeździe „zygzakiem” mówili nawet w telewizji – dodaje pan Piotr.

(fot. Radio Gdańsk/Marek Nowosad)

NOWY MOST OBROTOWY

Nowy most jest konstrukcją stalową, waży ponad 650 ton. Pośrodku, na głównej podporze, jest specjalne łożysko. Most pozytywnie przeszedł próby obciążeniowe w kwietniu, uzyskał niezbędne zgody i został dopuszczony do użytkowania. Swobodnie mogą pod nim przepływać jednostki o wysokości do 5 metrów. Jest to najdłuższy (103 m) z trzech mostów obrotowych, zaprojektowanych i wybudowanych w ramach drogi wodnej.

– Po wybudowaniu nowego mostu obrotowego zniknie problem z otwieraniem i zamykaniem przeprawy w niesprzyjających warunkach pogodowych. Bardzo istotnym przedsięwzięciem jest tu również budowa 1,5 km drogi powiatowej, która się z nim łączy. Drugi etap inwestycji jest realizowany na terenie Nowakowa, które jest – jako wyspa – połączone obecnie z lądem stałym mostem pontonowym. Jest on w bardzo złym stanie technicznym. Nowy, obrotowy most obraca się wokół pionowej osi obrotu – czyli jest odwodzony, a nie zwodzony. Ułatwi on znacznie komunikację z Wyspą Nowakowską. Most będzie otwierany dla jednostek komercyjnych na polecenie Kapitanatu, mała przeprawa dla jednostek o „air draft” poniżej 5 m odbywać się będzie na bieżąco – mówił Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, inwestor „Budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoka Gdańską”.

(fot. Radio Gdańsk/Marek Nowosad)

ELEMENT DRUGIEGO ETAPU INWESTYCJI

Budowa mostu jest jednym z elementów drugiego etapu „Budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. W ramach tego kontraktu na rzece Elbląg wykonywana jest obudowa brzegów na odcinku o długości około 10,4 km i roboty czerpalne na odcinku 3,8 km.

Brzegi wzdłuż rzeki Elbląg są obudowywane konstrukcją hydrotechniczną do rzędnej +2,5 m (na odcinkach, na których przebudowywane są wały). Ich umocnienie jest realizowane w formie ścianki szczelnej, zwieńczonej żelbetowym oczepem. Ponadto, w celu ułatwienia dostępu do rzeki, budowane są dwie przystanie niskie na rzędnej +1,2 m wraz ze slipem do wodowania jednostek.

Posłuchaj materiału naszego reportera:

Marek Nowosad/aKa

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj