Co trzeci użytkownik Karty Mieszkańca w Słupsku nie aktywował jej po roku. Jaki jest powód?

(fot. UM Słupsk)

Jedna trzecia użytkowników Karty Mieszkańca w Słupsku po roku nie przedłużyła aktywacji usługi. Co stoi za tak gwałtownym spadkiem zainteresowania kartą, która daje mieszkańcom możliwość skorzystania z systemu zniżek w lokalnych firmach, a także z usług oferowanych przez placówki miejskie?

Na jakie zniżki mogą liczyć użytkownicy Karty Mieszkańca? Między innymi, mogą oni za darmo przez dwadzieścia minut dziennie korzystać z roweru miejskiego. Monika Rapacewicz, rzecznik urzędu miejskiego, poinformowała, że spośród nieco ponad 19,6 tys kart uruchomionych w pierwszym roku działania systemu, teraz aktywnych jest nieco ponad 12,5 tys. Podstawą jest załączenie pierwszej strony PIT-u za ostatni rok.

– Ta liczba jest dość dynamiczna, bo automatycznie system przedłuża seniorom i kobietom w wieku od 60 do 65 lat. Pozostałe osoby, które tej nowej pierwszej strony PIT-u nie załączyły tak, jak przy pierwszej aktywacji karty, nie mają przedłużonego funkcjonowania karty. Karta nie jest aktywna i nie można z niej korzystać — dodaje Rapacewicz.

Karta daje prawo do korzystania ze zniżek w około 60 firmach i instytucjach w Słupsku. Wprowadzenia systemu trwało siedem lat.

ZARZUTY RPO

Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił władzom Słupska uwagę na złamanie w jego opinii zasady równości wobec prawa. Karta była jedynym dokumentem, który uprawniał seniorów do bezpłatnego korzystania z komunikacji miejskiej. Zdaniem RPO, nikt nie ma obowiązku posiadania karty. Uchwała rady miasta daje seniorom prawo do bezpłatnych przejazdów ze względu na wiek, a nie posiadanie Karty Mieszkańca.

Wniosek o wydanie lub przedłużenie działalności Karty Mieszkańca w Słupsku można złożyć elektronicznie, lub osobiście w budynku Małego Ratusza, który mieści się na placu Zwycięstwa 1 oraz Aktywatorze przy ulicy Tuwima 34.

Przemysław Wos/kł

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj