Trwają prace związane z budową elektrowni jądrowej. Urząd Morski prowadzi dwa postępowania

Zdjęcie ilustracyjne (fot. Pixabay.com)

Urząd Morski w Gdyni prowadzi dwa postępowania przetargowe związane z budową konstrukcji morskiej do rozładunku. – To element infrastruktury towarzyszącej pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej, która powstanie na Pomorzu – poinformował w poniedziałek, 11 marca urząd.

W komunikacie przesłanym przez Magdalenę Kierzkowską, rzeczniczkę Urzędu Morskiego w Gdyni, poinformowano, że pierwsze z postępowań przetargowych dotyczy opracowania raportu o oddziaływaniu na środowisko w celu uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia. Raport zostanie opracowany w pełnym zakresie wymaganym stosownymi przepisami.

Cytowana w komunikacie Barbara Olczyk, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni do spraw inwestycyjnych, zapewniła, że urząd dysponuje częściowymi danymi niezbędnymi do uzyskania decyzji środowiskowej. – Do wykonania pozostają jednak między innymi inwentaryzacje siedlisk i gatunków chronionych. Konieczne jest także przeprowadzenie badań ptaków lądowych – poinformowała i dodała, że czas realizacji całego zamówienia wyniesie sześć miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą.

TRZEBA OPRACOWAĆ DOKUMENTACJĘ…

Przedmiotem drugiego postępowania – jak podano – jest opracowanie wielobranżowej dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego. Jego zakres obejmie projekt około kilometrowego, ażurowego pomostu do rozładunku niepodzielnych ładunków ponadnormatywnych i wielkotonażowych oraz innych wielkogabarytowych materiałów i urządzeń niezbędnych do budowy i eksploatacji elektrowni jądrowej, a także fragment drogi technicznej.

– Wykonawca wyłoniony w ramach tego postępowania opracuje koncepcję realizacyjną wraz z analizą warunków hydrodynamicznych i ruchu rumowiska oraz analizą nawigacyjną z symulacją podejścia jednostki pływającej do MOLF (Marine Off-Loading Facility, konstrukcji morskiej do rozładunku) – wyjaśniła cytowana w komunikacie Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

…I OCENIĆ ZAGROŻENIE

Szefowa urzędu zaznaczyła, że zostanie przeprowadzona między innymi ocena możliwości wystąpienia zagrożenia powodziowego oraz określona minimalna rzędna pomostu względem poziomu morza.

– Wskazane zostaną prognozowane wielkości procesów erozyjno-akumulacyjnych brzegu i nadbrzeża. Wykonawca przygotuje również ocenę wpływu zmian klimatu na analizowane procesy hydrodynamiczne wraz ze wskazaniem działań adaptacyjnych – dodała.

JAK BUDOWLA WPŁYNIE NA BRZEG?

Po wyborze konstrukcji budowli (liczba podpór, ich rozstaw, średnica pali i tym podobne) określony zostanie jej wpływ na brzeg morski. Wszystkie obliczenia będą wykonywane z wykorzystaniem modelowania numerycznego dla różnych scenariuszy falowania.

– Ze wstępnych analiz wynika, że przy zastosowaniu odpowiedniej konstrukcji ażurowej planowany MOLF w dłuższym okresie nie spowoduje w sąsiedztwie znaczących zmian natężenia ruchu rumowiska (osadów dennych) i tym samym nie wywoła znaczących zmian położenia linii brzegowej – zapewniła Stelmaszyk-Świerczyńska.

NOWE PROPOZYCJE

W komunikacie zaznaczono, że opracowanie będzie zawierać również propozycje programu monitorowania zmian brzegowych po wybudowaniu MOLF i ewentualnych środków łagodzących występowanie potencjalnych negatywnych zmian w linii brzegowej.

– W ramach dokumentacji objętej aktualnymi postępowaniami przetargowymi powstanie także analiza nawigacyjna z symulacją podejścia jednostek pływających, która określi parametry jednostek mogących bezpiecznie wykonywać manewry przy pirsie oraz wskaże minimalną bezpieczną asystę holowniczą i przeciwpożarową – stwierdziła cytowana w komunikacie Olczyk.

Zastępca Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni zaznaczyła, że podane zostaną również parametry hydrometeorologiczne i eksploatacyjne, przy których będą mogły odbywać się manewry. – Zaplanowana głębokość w strefie przeładunkowej będzie miała około ośmiu metrów – przekazała, dodając, że na przygotowanie całej dokumentacji wykonawca będzie miał 14 miesięcy od dnia podpisania umowy.

OTWARTO JUŻ OFERTY

Jak podała rzeczniczka urzędu, w obu przetargach nastąpiło otwarcie ofert – w przypadku raportu o oddziaływaniu na środowisko miało to miejsce na początku lutego, natomiast wielobranżowej dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego – 8 marca. – Obecnie trwają intensywne prace komisji przetargowych, zmierzające do wyboru wykonawców obu zadań – zapewniła.

W komunikacie podano, że dzięki konstrukcji, którą planuje się oddać do użytku w 2028 roku, największe elementy do budowy elektrowni jądrowej w gminie Choczewo zostaną przetransportowane drogą morską; dotyczy to przede wszystkim ładunków ponadnormatywnych, takich jak zbiornik reaktora, wytwornica pary i inne elementy modułowe oraz wyposażenia elektrowni jądrowej.

INWESTYCJA NA PODSTAWIE WIELOLETNIEGO PROGRAMU

Inwestycja jest realizowana na podstawie uchwalonego w czerwcu 2023 roku programu wieloletniego, który zapewnia finansowanie kluczowych inwestycji na Pomorzu towarzyszących strategicznym projektom energetycznym. W ramach środków z programu powstaną również nowa linia kolejowa, nowa droga krajowa i właśnie konstrukcja morska do rozładunku (MOLF), do wybudowania której jako inwestora wskazano Urząd Morski w Gdyni.

W lipcu 2023 roku Urząd Morski w Gdyni podpisał z Polskimi Elektrowniami Jądrowymi porozumienie określające zasady współpracy przy realizacji wspomnianej inwestycji.

PAP/MarWer

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj