Pierwsze problemy na trasie, czyli ekipa RG 0:1 śluza [REJS PĘTLĄ ŻUŁAWSKĄ]

petlaa1

Dzień drugi podsumowujemy, ale jeszcze nie kończymy. Czujemy się trochę pokonani, lecz bynajmniej nie zrezygnowani. Niestety, z nierównej walki ze śluzą wyszliśmy na tarczy, jednak w żaden sposób nie odebrało nam to dobrego humoru i chęci podejmowania kolejnych wyzwań.

Zacznijmy jednak od początku. Dzień w Malborku rozpoczęliśmy od solidnego śniadania. Musieliśmy nabrać siły, by stanąć twarzą w twarz ze śluzą. Oczywiście dość ekstremalne warunki nie są nam straszne i nawet w mikrokuchni udało nam się zrobić artystyczną jajecznicę ze szczypiorem.

Fot. Radio Gdańsk/Martyna Kasprzycka

Po sowitym śniadaniu czas ruszyć w drogę. Za sterami niezawodna Basia, która zabrała nas do Białej Góry.

– To moja ulubiona przystań. Tam jest pięknie, jestem zakochana w tym miejscu i wiem, że Wy też się w nim zakochacie – zapewniała nas.

petlaa2

Fot. Radio Gdańsk/Andrzej Dubas

MAJESTATYCZNA DROGA

Po drodze minęliśmy malborski zamek. Każdy z nas widział go przynajmniej raz w życiu, ale nie wszyscy mieli wcześniej okazję zobaczyć go z poziomu wody.

Zamek powstawał w kilku etapach od 1280 roku do połowy XV wieku. Był między innymi siedzibą wielkich mistrzów zakonu krzyżackiego i władz Prus Zakonnych, rezydencją królów Polski i trzykrotnie rekonstruowany. Jest wpisany do rejestru zabytków, uznany za pomnik historii, wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO, a od ponad ćwierć wieku spełnia funkcję siedziby Muzeum Zamkowego w Malborku.

petlaa3

Fot. Radio Gdańsk/Andrzej Dubas

petlaa4

TRUDNA MISJA

Po dłuższej chwili sielskiego i anielskiego rejsu przyszło nam zmierzyć się ze Śluzą Szonowo. Na początku wyglądała niegroźnie, wszyscy zbagatelizowali sytuację i jedynie Wojtek wyszedł przed szereg i ruszył, by zawiązać liny cumownicze (z pewnością chciał się pochwalić tym, czego dzień wcześniej nauczył go kapitan „Chomik”).

petlaa5

Fot. Radio Gdańsk/Martyna Kasprzycka

Kilka minut oczekiwaliśmy, aż śluza zostanie otwarta, bo chwilę przed nami wpłynął tam inny jacht. Nie trwało to jednak długo…

petlaa6

… bo już po chwili zobaczyliśmy, jak śluza się otwiera, czemu, jak widać, Wojtek przyglądał się z ogromną fascynacją.

petlaa8

Fot. Radio Gdańsk/Martyna Kasprzycka

Niedługo potem jednak zaczęły się prawdziwe kłopoty. Jak to mówi Basia „zaczęliśmy tańczyć” i houseboat obracało na wszystkie strony świata. Do akcji musiał wkroczyć Andrzej i razem z Wojtkiem próbowali opanować sytuację, ale wszystko to z minuty na minutę wyglądało coraz gorzej.

petlaa9

BEZ CIĄGU DALSZEGO

Przemiła pani otworzyła śluzę do końca i mogliśmy wpłynąć do środka. Wierzcie lub nie, ale tak nami obracało, że nikt nie myślał wtedy o robieniu zdjęć, tylko wszyscy ciężko pracowali nad tym, by jacht bezpiecznie przetrwał wyrównanie poziomu wody. Prawie wszystkie węzły (oprócz ratowniczego), umiejętność klarowania liny i całą zdobytą wcześniej wiedzę wykorzystaliśmy, nie zdając sobie sprawy z tego, że nastąpi to tak szybko. Dodatkowo okazało się, że w żeglarstwie najlepiej radzą sobie – kto by pomyślał – kowboje, bo umiejętność zarzucania lassem jest na wagę złota. Nie poradziliśmy sobie z tym zadaniem jak prawdziwi profesjonaliści, a raczej, w oczach pani otwierającej śluzę, wyglądaliśmy pewnie jak bezradne szczury lądowe, ale koniec końców udało nam się popłynąć dalej.

petlaa10

SZCZĘŚLIWIE DO CELU

Po przygodach ze śluzą wreszcie dotarliśmy do kolejnego punktu naszej wyprawy – Białej Góry. Tam czekali na nas przesympatyczni ludzie i pomocny oraz niezwykle szczery i uczynny bosman Krzysztof Burczyk.

petlaa11

petlaa16

Wojtek, Przemek i bosman Krzysztof Burczyk; Fot. Radio Gdańsk/Martyna Kasprzycka

Po sporym wysiłku, wielu rozmowach z ciekawymi ludźmi i relacjach na antenie Radia Gdańsk przyszedł czas na „małe co nieco”. Dziś szef(owe) kuchni poleca(ją) makaron z sosem bolognese. Na przystani w Białej Górze jest bardzo fajna kuchnia, dlatego mogłyśmy obiad przygotować w trochę bardziej przestronnym miejscu, a houseboat zostawiłyśmy pod opiekę panom.

petlaa15

Fot. Radio Gdańsk/Martyna Kasprzycka

Efekt finalny tej kulinarnej improwizacji nas zachwycił (nie tylko wizualnie). Nie ma to jak pod koniec intensywnego dnia ugotować coś samemu, a potem z satysfakcją zjeść razem z załogą w miłej atmosferze.

petlaa18

A to nasz kolejny cel – śluza gigant. Czy tym razem, nauczeni doświadczeniem, sprawnej poradzimy sobie z jej pokonaniem? Odpowiedź poznamy dopiero jutro.

petlaa12

Martyna Kasprzycka

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj