Uruchomiono nową nastawnię na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa. To kolejny etap inwestycji kolejowej wartej ponad miliard złotych

Na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa transport ładunków do portu zaczęła nadzorować nowa nastawnia, a pociągi kursują po dziesięciu nowych torach – poinformował w piątek Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.

Uruchomienie nowej nastawni to kolejny etap inwestycji realizowanej przez PKP PLK polegającej na rozbudowie infrastruktury kolejowej do portu w Gdańsku. – Nowa nastawnia na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa przejęła prowadzenie ruchu pociągów do portu. Dyżurni ruchu korzystają z nowoczesnych systemów komputerowych. Na bieżąco nadzorowane oraz monitorowane jest bezpieczeństwo. Składy kursują już po dziesięciu nowych torach wyposażonych w nową siecią trakcyjną – podał Zieliński.

Prace trwają też w innych miejscach.

NOWE TORY, WZMOCNIENIE PODŁOŻA

Obok przystanku Gdańsk Stadion Expo wzmacnianie jest podłoże i montowane są nowe tory. Zakończyła się przebudowa toru na szlaku Gdańsk Główny – Gdańsk Zaspa Towarowa. Wymienione zostały tory na stacji Gdańsk Wiślany. Wykonawca zamontował 50 rozjazdów oraz wymienił kilkanaście kilometrów torów.

Na stacji Gdańsk Port Północny, po wzmocnieniu terenu ułożono ponad 22 km nowych torów. Zamontowanych jest 55 rozjazdów. Wykonawca układa instalacje teletechniczną i elektroenergetyczną systemu sterowania ruchem.

Postępuje też budowa 100-metrowego wiaduktu drogowego w ciągu ul. Ku Ujściu, który zastąpi przejazd w poziomie toru pomiędzy stacjami Gdańsk Port Północny i Gdańsk Kanał Kaszubski.

CEL? BEZPIECZEŃSTWO I SZYBSZY PRZEWÓZ

Celem inwestycji, prowadzonej przez PKP PLK, jest zapewnienie sprawniejszego przewozu większej liczby towarów do portu. Pociągi z ładunkami będą dłuższe, nawet 740-metrowe i cięższe, o obciążeniu 221 kN na oś. Dzięki nowym urządzeniom systemu sterowania ruchem kolejowym przewóz towarów będzie też sprawniejszy i bezpieczniejszy.

Wartość prac w Gdańsku to ponad 1,1 mld zł netto. Prawie 40 proc. tej kwoty stanowi dofinansowanie unijne z instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) „Łącząc Europę”. Zakończenie wszystkich robót zaplanowane jest na koniec 2021 roku.

PAP/mw

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj