Ponad połowa Polaków na wielkanocny stół postawi sałatkę jarzynową oraz żurek na zakwasie z białą kiełbasą i jajkiem – wynika z badania. Wśród wypieków prym wiodą drożdżowe i piaskowe baby, a także mazurki.
Jak wynika z badania przeprowadzonego w ramach inicjatywy „Wybieram lokalne”, na stołach w polskich domach króluje w Wielkanoc sałatka jarzynowa (58,1 proc. wskazań) oraz żurek na zakwasie z białą kiełbasą i jajkiem (51,6 proc.). W czasie świąt popularna jest także zupa chrzanowa, nazywana chrzanówką lub krzonówką.
W Wielkanoc chętnie sięgamy też po jajka faszerowane (40,5 proc. wskazań), pieczoną białą kiełbasę (30,2 proc.) oraz gotowaną szynkę (30 proc.), domowej roboty pasztet (21,9 proc.) i inne mięsa, takie jak kaczka, faszerowany schab (17 proc. wskazań) i pieczenie, które chętnie łączymy z suszonymi śliwkami, morelami lub żurawiną.
– Dawniej na stołach często można było również znaleźć wszelkiego rodzaju galarety: wieprzowe, drobiowe, mieszane. Ciekawą wersją takiego dania jest pochodząca z Podkarpacia studzienina – galareta z wieprzowych nóżek z dodatkiem octu i pieprzu – przekazano w informacji prasowej.
Jeśli chodzi o wypieki, na stołach wielkanocnych królują tradycyjne drożdżowe i piaskowe baby (55,4 proc. wskazań), wielkanocne mazurki (40,5 proc.) oraz strucle i serniki.
PORZĄDKI, PISANKI I ŚWIĘCONKI
Jak pokazało badanie, obowiązkowe elementy świąt wielkanocnych dla większości Polaków to porządki w domu (52,7 proc.), malowanie pisanek (55,4 proc.), Wielki Tydzień, przygotowanie święconki (58,9 proc.) i poniedziałkowe lanie wodą (54,1 proc.). – Niezależnie od tego, czy mają dla nas wymiar religijny czy nie, wciąż chętnie pielęgnujemy ludowe tradycje związane z tym szczególnym czasem – podkreślono w badaniu. I dodano, że zawartość tradycyjnego koszyczka może być różna w zależności od danego regionu, ale w każdym znajdą się: jajka (symbol nowego życia), wędliny (symbol płodności, zdrowia i dostatku), chleb (gwarancja pomyślności i dobrobytu), chrzan (symbol siły i zdrowia) czy sól (symbol oczyszczenia i ochrony przed zepsuciem).
Badanie „Tradycje Wielkanocne” zostało przeprowadzone w marcu 2022 roku w ramach kampanii Wybieram lokalne, zainicjowanej przez PSH Lewiatan. Badanie wykonano w formie ponad 1000 ankiet z reprezentatywną próbą Polek i Polaków powyżej 18. roku życia, zgodnie z rozkładem płci, wieku i klasy wielkości miejscowości.
PAP/mrud