Przekop Mierzei Wiślanej kluczową inwestycją. Piotr Müller: „Zabezpiecza przed blokadą portów”

(Fot. Urząd Morski w Gdyni)

Przekop Mierzei Wiślanej to jedna z najważniejszych inwestycji pod kątem bezpieczeństwa Polski – powiedział rzecznik rządu Piotr Müller. Z kolei Centralny Port Komunikacyjny w przyszłości może się stać hubem komunikacyjnym Polski i Europy Środkowo-Wschodniej.

Jak dodał, atak Rosji na Ukrainę pokazuje, że tego typu infrastruktura zabezpiecza nas przed potencjalnymi blokadami chociażby portów. – Centralny Port Komunikacyjny da w przyszłości możliwość wygenerowania miejsca, w którym może być hub komunikacyjny na terenie całej Polski i całej Europy Środkowo-Wschodniej – podkreślił.

INNE KRAJE NIEZADOWOLONE Z ROZWOJU POLSKI?

Zdaniem Müllera, w innych krajach Europy Zachodniej i być może w krajach Europy Środkowej „może być pewne niezadowolenie z tego, że Polska staje się konkurencyjna pod kątem transportowym, logistycznym, pod kątem tworzenia lepszych warunków dla prowadzenia tutaj biznesów”.

– Ale to jest zmartwienie tych krajów, a nie Polski. Polski rząd będzie podejmował takie inwestycje, które są korzystne dla Polski. Czasami wymagane są większe inwestycje, ale przekładają się one później na większy wzrost gospodarczy albo realizację zasad bezpieczeństwa – tłumaczył.

KONIECZNE MYŚLENIE O SZEROKIM INTERESIE KRAJU

– Każdy, kto chce atakować przekop Mierzei Wiślanej lub budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego, robi to w ramach partyjnych gierek, a nie w ramach myślenia o szerokim interesie Polski – wskazał rzecznik rządu.

Przekop kanału Mierzei Wiślanej obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć oraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, a także nowy układ drogowy z mostami obrotowymi i budowę sztucznej wyspy na Zalewie.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały pięć metrów głębokości. Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią. W ramach tego projektu na ok. 3000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność.

PAP/ua

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj