Słuchaj on-line
Radio Gdańsk
  • Wiadomości
    • Trójmiasto
    • Słupsk
    • Region
  • Sport
    • Wiadomości sportowe
    • Pomorze Biega i Pomaga
  • Audycje
  • Kultura
  • Atom na Pomorzu
  • Konkursy
  • RG Studio
    • Aktualności
    • Studio S-3
    • Studio S-4 Kameralne
    • Studio M-1 Masteringowe
    • Inne usługi
    • Historia
    • Galeria
    • Rezerwacja
    • Archiwum
  • Reklama
Brak wyników
Pokaż wszystko
Radio Gdańsk
Brak wyników
Pokaż wszystko

Obowiązek podawania kaloryczności potraw w restauracjach przynosi efekty. Wyliczenia naukowców

23 kwietnia 2023 12:50
w Polska / Świat, Zdrowie
A A
(fot. Pixabay)

(fot. Pixabay)

Czasem niewielkie działania przynoszą spektakularne efekty. Tak jest w przypadku wprowadzonego w USA w 2018 roku obowiązku podawania kaloryczności potraw w restauracyjnych kartach dań. Teraz, po pięciu latach obowiązywania tej regulacji sprawdzono, jakie są jej skutki dla zdrowia. Zdaniem autorów badania przepis ocalił życie wielu ludzi i pozwolił zaoszczędzić miliardy dolarów.

Wprowadzone w 2018 regulacje dotyczą sieciowych restauracji i barów typu fast food. Obowiązek podawania kaloryczności potraw mają firmy, które mają 20 lub więcej lokali. Autorzy przepisu nie kryli, że jest on wymierzony przede wszystkim w popularne bary szybkiej obsługi, kojarzone z kalorycznym, niezdrowym jedzeniem. Krytycy tego nakazu uważali, że nie będzie on skuteczny, bo przywiązani do takich dań Amerykanie i tak nie będą zwracać uwagi na umieszczone w menu informacje o liczbie kalorii potraw. Opublikowany właśnie w magazynie “BMJ Open” raport pokazuje jednak, że jest inaczej. Jak podają autorzy badania, dzięki obowiązującym od 5 lat przepisom średnia wartość kaloryczna zamawianego posiłku spadła od 20 do 60 kalorii.

OSZCZĘDNOŚCI NA OPIECE ZDROWOTNEJ

Badanie wykonali naukowcy z Tufts University w Medford w stanie Massachusetts. Posłużyli się przy tym danymi z krajowych badań żywieniowych. Analizując je odkryli nie tylko to, że Amerykanie wybierają mniej kaloryczne dania. Posługując się metodą modelowania matematycznego oszacowali, że dzięki tej zmianie nawyków wśród osób w wieku od 20 do 65 lat liczba przypadków raka spadnie o co najmniej 28 tys. Oznacza to 16,7 tys. mniej zgonów z powodu nowotworów i oszczędności rzędu 2,8 miliarda dolarów na opiece zdrowotnej i kosztach społecznych. Szacunki wykazały też, że dzięki informowaniu konsumentów o kaloryczności zamawianych potraw największej liczby zgonów z powodu raka można uniknąć w przypadku nowotoworu wątroby (4530), piersi po menopauzie (3080), endometrium (2060), nerek (1980) i trzustki (1230). Grupą, która odniosłaby największe korzyści, są młodzi dorośli w wieku od 20 do 44 lat. To wśród nich obecnie obserwuje się nieproporcjonalny wzrost zachorowań na nowotwory związane z otyłością.

– Ważne jest, abyśmy pokazywali konsumentom, decydentom i przemysłowi, że małe zmiany mogą prowadzić do dużych korzyści. Nasz ogląd z poziomu populacji sugeruje, że informowanie o kaloryczności może przynieść znaczne korzyści zdrowotne i oszczędności kosztów opieki zdrowotnej związanej z nowotworami. Można je jeszcze podwoić dzięki odpowiednim działaniom branży, na przykład zastąpieniu wysokokalorycznych pozycji w menu opcjami o niższej kaloryczności lub modyfikacji przepisów – skomentował analityk danych z Tufts Universit , Mengxi Du.

EDUKACJA SPOŁECZEŃSTWA

Naukowcy uważają, że należy zrobić jeszcze więcej, aby ludzie ze wszystkich środowisk mogli czerpać korzyści z polityki podawania kaloryczności.

– Osoby z wyższym wykształceniem lub o wyższym poziomie dochodów są świadome informacji zawartych w menu i tego, jak je rozumieć, ale musimy włożyć trochę wysiłku w edukację wśród społeczności niedostatecznie reprezentowanych, o niskich dochodach lub wykluczonych, ponieważ nadal widoczne są pewne różnice – stwierdził Mengxi Du.

Otyłość jest potwierdzonym czynnikiem ryzyka 13 rodzajów raka.

PAP/aKa

Tagi: dietakraj/świat TLnowotworrestauracjazdrowe odżywianie

REKLAMA

NAJNOWSZE

Statek SS Sołdek w 1985 roku zacumował przy Ołowiance, stając się statkiem-muzeum. Gdańsk, 20.06.2025 r. (fot. Anna Rezulak / KFP)
Trójmiasto

45 lat Sołdka jako statku-muzeum. Od groźby złomowania do symbolu Gdańska

Mija 45 lat, odkąd statek Sołdek funkcjonuje jako...

Piotr Puchalski
12 czerwca 2026 - 22:53
Protest przeciwko paktowi migracyjnemu w Gdańsku. Grupa osób protestuje na ulicy. Protestujący trzymają duży biały transparent z napisem "Polska dla Polaków" wykonanym dużymi czerwonymi literami. Poniżej mniejszymi czarnymi literami jest napisane "Wszechpolacy dla Polski"
Trójmiasto

Przeciwko paktowi migracyjnemu protestowały środowiska prawicowe w Gdańsku

Przeciwko wchodzącemu w życie 12 czerwca unijnemu paktowi...

Piotr Puchalski
12 czerwca 2026 - 22:14
Święto 49. Bazy Lotniczej w Pruszczu Gdańskim. Uroczysty apel odbywający się w dużym hangarze lotniczym. W tle widoczny jest wojskowy śmigłowiec w barwach polskiego lotnictwa, częściowo zakryty siatką maskującą. Po lewej stronie zgromadzili się liczni żołnierze w mundurach, a także cywilni goście, siedzący na krzesłach. Po prawej stronie, przy ołtarzu nakrytym haftowanym obrusem stoi kilku kapłanów w białych szatach liturgicznych. Przed ołtarzem, tyłem do obiektywu, stoi kilku żołnierzy. Na pierwszym planie po lewej stronie widać stolik z projektorem. Przez otwartą bramę hangaru roztacza się widok na rozległe, zielone tereny
Trójmiasto

Od myśliwców do śmigłowców bojowych. Święto 49. Bazy Lotniczej w Pruszczu Gdańskim

Na co dzień czuwają nad bezpieczeństwem polskiej przestrzeni...

Piotr Puchalski
12 czerwca 2026 - 20:54

ZOBACZ TAKŻE

Mgr. Damian Kot - wykładowca UP, Dyrektor Instytutu Nauk o Zdrowiu dr n. med. Monika Waśkow - prof. UP i lek. Diana Przeworska (fot. Radio Gdańsk/Katarzyna Nowak)
Bądź Zdrów

Tajemnice słupskiego „Hogwartu”, czyli audycja Bądź Zdrów z Uniwersytetu Pomorskiego

2026-05-28
(fot. Freepik)
Pojedzmy sobie dobrze

Coraz więcej chemii na talerzu. Czy czas na ograniczenia?

2026-05-22
(fot. Pixabay)
Pojedzmy sobie dobrze

Zaburzenie, które ukrywa się pod hasłem zdrowego stylu życia. Gdzie kończy się rozsądek, a zaczyna obsesja?

2026-05-15
Nawigacja
  • O nas
  • Dziennikarze
  • 80 lat Radia Gdańsk
  • Reklama
  • BIP
  • Kontakt
  • Ramówka Radia Gdańsk
  • Częstotliwości
  • Patronaty
  • Polecamy
  • Abonament
  • Polityka prywatności

Dotacja celowa z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego zgodnie z art.31. ust.2. ustawy o radiofonii i telewizji.

© 2025 - Radio Gdańsk

SKRZYNKA24
Aby wypełnić ten formularz, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce.
*
Wczytywanie
Brak wyników
Pokaż wszystko
  • Wiadomości
    • Trójmiasto
    • Słupsk
    • Region
  • Sport
    • Wiadomości sportowe
    • Pomorze Biega i Pomaga
  • Audycje
  • Kultura
  • Atom na Pomorzu
  • Konkursy
  • RG Studio
    • Aktualności
    • Studio S-3
    • Studio S-4 Kameralne
    • Studio M-1 Masteringowe
    • Inne usługi
    • Historia
    • Galeria
    • Rezerwacja
    • Archiwum
  • Reklama
Słuchaj on-line

© 2026 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.